Hoe vaak komen justitiële dwalingen voor?

Ik moet een "onderzoek" doen voor school maar ik kan nergens statistieken vinden...het liefst wil ik een uitgebreide lijst van alle landen zien maar als het alleen van Nederland is dan is het ook best.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou eens contact opnemen met Amnesty International. Misschien dat die een lijstje hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die dwalingen zijn overigens zeldzaam, maar dan wel meteen rampzalig.
Het is net als met vliegtuigen: het gaat altijd goed, maar die ene keer dat het misgaat is meteen wereldnieuws.
Antoni
10 jaar geleden
Een (onvolledig) overzicht, helaas zonder statistieken, maar met voorbeelden uit verschillende landen is te vinden op http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_miscarriage_of_justice_cases Zie voor meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Miscarriage_of_justice

Het beste antwoord

Hoe vaak het voorkomt weet niemand. Vaak komt de dwaling pas jaren later aan het licht. Het is dus niet erg makkelijk om hier statistieken van te vinden. Hooguit aantallen, maar dat zegt niets over het aantal justitiële dwalingen dat onontdekt blijft. In Nederland zijn er sinds 1923 8 zaken geweest waarin een gerechtelijke dwaling zeker lijkt. Daarnaast een flink aantal zaken waar twijfel over is. Afgezet tegen het totaal aantal strafzaken is het aantal bekende dwalingen dus te verwaarlozen, maar zoals ik al zei, er zullen ook dwalingen zijn die nooit bekend zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Zijn de acht genoemde zaken van de Wikipedia-pagina de enige acht? Dat vraag ik mij af. Misschien zijn er (veel) meer zaken waar veel minder media-aandacht voor is geweest, bijvoorbeeld omdat het misdrijf minder ernstig was en de geëiste straf veel lager was dan in de acht genoemde zaken. Ik gaf tot nu toe nog geen antwoord op deze vraag met als bron de Wikipedia-pagina omdat ik niet wist hoe compleet de lijst is op die pagina.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet zeker dat de lijst niet volledig is. Het punt dat ik probeerde te maken is dat er geen volledige lijst op te stellen is omdat dat vaak niet erg duidelijk is. Het is dus een indicatie dat het aantal in absolute zin wel meevalt, niet meer en niet minder.
Antoni
10 jaar geleden
Dank voor je reactie! Die maakt veel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:) bedankt.