Wat moet ik doen bij terugkeer naar Nederland?

Woon ruim 4 jaar in het buitenland maar moet onverhoopt terugkeren. Heb echter geen idee wat ik allemaal kan en moet regelen voor terugkeer of als ik eenmaal terug ben. Moet ik me weer inschrijven bij de gemeente waar ik het laatst gewoond heb? Ook al wil ik daar helemaal niet meer wonen, is het dan toch een verplichting? Heb geen inkomen dus zal ook een uitkering moeten aanvragen.
Kan iemand me hier advies over geven. Heb geen familie of vrienden waar ik eventueel terecht kan, ik kom alleen terug en zal ook alleen verder moeten. Ben Nederlandse en heb mijn Nederlands paspoort natuurlijk. Op het net lees ik over het algemeen over *ex-pats* wat ik niet ben, of over buitenlanders die terug willen naar Nederland. Maar verder is er eigenlijk geen relevante info te vinden. Dus alle hulp met wat wel en niet te doen, waar ik me allemaal moet inschrijven, hoe zo spoedig mogelijk onderdak te vinden etc etc is meer dan welkom. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
8.3K

Het beste antwoord

Remigratie naar Nederland kan, zolang men de Nederlandse nationaliteit bezit, maar het is geen feestje. De rode loper wordt niet uitgelegd, men moet alles zelf regelen. De Nederlandse wet kent geen speciale regelingen voor mensen die terug willen keren, er is weinig info en weinig tot niets geregeld.
Het enige voordeel bij remigratie is, dat men geen integratiecursus hoeft te volgen.
Van essentieel belang is om vanuit het buitenland reeds een onderkomen te regelen. Als eerste na terugkeer in Nederland dient men zich zo snel mogelijk in te laten schrijven bij de gemeente waar uw woonadres is. Bij de inschrijving dient meestal een wooncontract of een huurovereenkomst te worden overgelegd waaruit blijkt dat u inwoner wordt van de betreffende gemeente.
Op het moment van inschrijving in het BRP (BasisRegistratiePersonen) heeft men pas de mogelijkheid om de verplichte basis-zorgverzekering af te sluiten. Heeft men geen inkomen, dus bv nog geen baan, dan heeft men recht op de maximale zorgtoeslag die momenteel voor alleenstaande € 996,-- per jaar bedraagt. Dit kan geregeld worden via de belastingdienst.
Als u geen/onvoldoende inkomsten hebt om in uw levensonderhoud te kunnen voorzien, kan tegelijkertijd bij de inschrijving in de gemeente van uw woonadres, een beroep gedaan worden op de algemene bijstand op grond van de Participatiewet die vanaf 1 januari 2015 van kracht is. Deze wet vervangt o.a. de Wet werk en bijstand (WwB) en de Wet sociale werkvoorziening (WSW). In deze wet ligt vast dat men zelf verantwoordelijk is voor de kosten van het levensonderhoud. Eén van de voorwaarden is dat het eigen vermogen (voor alleenstaanden) niet hoger is dan € 5.895,00. Het uitkeringsbedrag is per 1 januari 2016 € 1.524,60 bruto per maand. Van gemeenten wordt verwacht dat zij ondersteuning bieden bij het vinden van betaald werk.
Het allerbelangrijkste bij remigratie is om van tevoren vanuit het land waar men woont reeds een (tijdelijk) onderkomen in Nederland regelen. Een kamer huren, een vriend(in), familielid of kennis vragen of een tijdelijk onderkomen mogelijk is. Voor korte tijd een stacaravan of recreatiewoning huren in een gemeente waar het verkrijgen van een woonadres voor beperkte tijd mogelijk is.
De meest veilige methode voor terugkeer naar Nederland is om pas uit uw huidige woonland te vertrekken wanneer in ieder geval een onderkomen in Nederland is gegarandeerd.
Ik wens u alle wijsheid die nodig is om de goede beslissing te nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is afhankelijk, indien je de Nederlandse nationaliteit nog hebt kan je je eigen gewoon vestigen in de woonplaats van je keuze en hoef je dit alleen aan te geven bij de gemeente.

Op het moment dat je er gaat wonen kun je ook een uitkering aanvragen betreffende de wet werk en inkomen (voormalige sociale dienst uitkering).

Vergeet niet dat men in Nederland voortaan alles op afspraak doet, binnen lopen en even regelen is ver verleden tijd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Heb je je uitgeschreven in Nederland dan gaat de vlieger niet op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij mijn weten moet je je uitschrijven uit de GBA van de gemeente waar je eerst woonde als je daar langer acht maanden niet meer woont... Dit kan onder andere invloed hebben op de berekening van de maximale huurverhoging van de inwoners van een sociale huurwoning, want de fiscus geeft de woningbouw een indicatie op gebaseerd op de mensen die in de GBA op een adres staan ingeschreven. De vraag is dus wat wonen betreft of je nog ergens in de GBA staat ingeschreven op dit moment of niet. Dit kun je normaal gesproken zelf online controleren als je er niet zeker van bent (bij de BRP, Basisregistratie personen, voorheen de GBA, Gemeentelijke Basisadministratie), houd je Digid bij de hand. Ik zou verder niet weten waarom je terug zou MOETEN naar de gemeente waar je eerst ook woonde; wat als daar geen woonruimte vrij is? Verder zou ik me vooral even informeren over belastingen, AOW/pensioenpremies, ziektekostenverzekering etc., kortom dingen waar je serieus mee in de problemen kunt komen als je 't niet goed regelt bij afwezigheid. Succes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Zou er geen enkele Nederlandse ambassadeur meer terug kunnen komen naar Nederland zonder een inburgeringscursus. Raar maar waar als jouw reactie geheel op waarheid zou berusten. Pas als je je staatsburgerschap hebt opgegeven ben je verplicht een inburgeringscursus te doen en zelfs een visum aan te vragen als je naar Nederland wilt komen mits je uit een land komt dat geen visumplicht heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er heeft nooit een Wet werk en inkomen bestaan, en ook geen Wet Sociale Dienst uitkering. Wel een Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en de Wet werk en bijstand (ingetrokken per 30 juni 2014.
Vanaf 1 januari 2015 is de Participatiewet van kracht.