Mag je zonder grafkist begraven worden?

gewoon in de grond dus. zonder kist. dat zou ik wel willen. om 1 met de aarde te worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het mag sowieso, bijvoorbeeld in een lijkwade.

Een beetje buiten het bereik van je vraag, maar ik vermoed dat je de optie interessant zal vinden: je kunt eens googlen op 'natuurbegraafplaats'.

Dat zijn begraafplaatsen die niet aangeharkte rechte paden met rijen grafstenen hebben, maar waar je in een natuurlijke omgeving begraven kunt worden, bijvoorbeeld een stuk bos.

Vaak zijn er geen traditionele grafstenen (maar wel kleinere, natuurlijk aandoende gedenktekens) en wordt milieuvriendelijk begraven (in een ongelakte kist, een mand of een lijkwade) er aangemoedigd of zelfs verplicht gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog nooit van gehoord. Goede aanvulling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wist dat ook niet.
+

Andere antwoorden (6)

Ja, je mag ook begraven worden in bijvoorbeeld een lijkwade. Wel zijn er eisen waaraan een lijkomhulsel zoals een wade moet voldoen. Deze eisen vindt u in het Lijkomhulselbesluit. Er mag ook zonder lijkomhulsel worden begraven. Zie:

http://www.uitvaart.nl/index.php?s_page_id=302
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,hoor dat mag! B.v. in een lijkwade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is omdat het de laatste rust is, uit respect mag je bepalen hoe je je laatste rustplaats kan vinden..

dus ja dat mag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve de lijkwade, die al genoemd is, kan je je ook in een rieten mand laten begraven - een soort reismand, zeg maar.
Vind ik zelf een erg leuk idee.
De website hiervoor is www.rhinewood.com
Nog een mogelijkheid is een kartonnen kist : www.kartonnenkist.nl
Dus er zijn allerlei leuke oplossingen te vinden, als je kaarsje opgebrand is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wijze van begraven is geregeld in het Besluit op de lijkbezorging art. 3 en 4:

Artikel 3
1. Een lijk wordt begraven in een kist.
2. Begraving mag geschieden zonder kist, mits het lijk zich bevindt in een ander omhulsel. Dit omhulsel moet op het doel van begraving zijn afgestemd.

Artikel 4
1. Een kist of ander omhulsel mag niet zijn vervaardigd met toepassing van kunststoffen of metalen.
2. Het eerste lid is niet van toepassing ten aanzien van:
a. kunststoffen of metalen die worden gebruikt voor handvatten, ornamenten en verbindingselementen als spijkers, schroeven, nieten of klemmen;
b. door Onze Minister van Binnenlandse Zaken aangewezen kunststoffen of toepassingen van kunststoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag. als je maar begraven wordt.