Is een woningstichting verplicht iets tegen geluidsoverlast te doen?

Ik woon in een leuk oud, rustig hofje.

Nu wordt er naast het hofje een bassisschool gebouwd en een paar van onze woningen grenzen direct aan het schoolplein.
Er komt ook een buitenschoolse opvang in het gebouw en die starten al om hafzeven in de ochtend en sluit om zeven uur in de avond.
Daarna wordt het schoolplein ( ook in het weekeinde ) voor de buurt toegankelijk.

Alle woningen in het hofje zijn voorzien van ( oud ) enkel glas en het is hier zó gehorig dat ik bv. in de winter ( als ik alles dicht heb ) mijn buurvrouwtje van 91 jaar, op haar slofjes buiten kan horen lopen.

Kunnen wij een woningstichting dwingen om onze woningen te voorzien van dubbele beglazing? Is hier een wet voor of is misschien de gemeente hiervoor aansprakelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De woningstichting moet ongestoord woongenot garanderen. De buitenschoolse opvang kunnen ze niet tegenhouden, maar het plaatsen van dubbel glas als geluidsisolatie (of een andere vorm van geluidsisolatie) zou ik zeker voorleggen aan de woningstichting. Als jullie een huurdersvereniging hebben kan die als contact dienen en als die er niet is zou je kunnen overwegen om er een op te richten, zeker omdat je de komende tijd mogelijk wel vaker met de wioningstichting rond de tafel zult moeten, gezien de veranderde omstandigheden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor zover ik weet, is het maar heel normaal dat een woningstichting de woningen voorziet van dubbel glas.
Kijk eens op de site van VROM. Er zijn subsidieregelingen, en eisen op het gebied van isolatie.

Praat anders eens met de huurdersvereniging. Elke woningcorporatie moet een huurdersvereniging hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb jaren in het bestuur van een huurdersbelangenvereniging gezeten.