Heb je het recht iemand te beschermen die zichzelf niet kan verdedigen?

(bijvoorbeeld een gehandicapte)
En wat als de aanvaller daarbij overlijd?
En hoe zit dat als het slachtoffer een dier is?
(Nee, iets dergelijks in niet in mijn omgeving gebeurd)

Toegevoegd na 6 minuten:
En dan bedoel ik wettelijk, niet moreel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+!

Het beste antwoord

kijk naar de campagnes van de overheid, men vraagt juist om op te komen voor de "zwakkere medemens".
Je kan dus altijd strafeloos iemand helpen zich te beschermen tegen een ander.
Echter dit zal altijd proportioneel moeten worden toegepast.
Iemand een knal verkopen tijdens een ruzie is mogenlijk te rechtvaardigen, iemand doodslaan is een heel ander verhaal, maar niet onmogenlijk.
Valt iemand een dier aan geldt precies hetzelfde, alleen loopt het daar fout dan heb je niemand die je gedrag eventueel kan bevestigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt het recht om anderen, om iedereen te verdedigen, maar of het juridische ondersteuning geeft, dat weet ik dan weer niet... Je moet proportioneel geweld in je verdediging gebruiken, dat altijd... En ja dat mag ook als het slachtoffer een dier is... Net zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag nooit eigen rechter spelen. Dus je mag iemand die je aanvalt, nooit doodslaan. Je mag uiteraard iemand verdedigen, maar dat hoeft toch niet met grof geweld samen te gaan.
Als de aanvaller komt te overlijden doordat jij, samen met de gehandicapte in nood komen, is er wel een wetsartikel voor, maar dat geeft nogal een juridisch geharrewar eer dat van toepassing kan worden verklaard.
Probeer maar gelijk 112 te bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij zegt: "Dus je mag iemand die je aanvalt, nooit doodslaan.". Ik weet wel dat dit niet geheel correct is. Wanneer jijzelf in levensgevaar verkeerd ben je onschuldig wanneer je aanvaller dit met de dood bekoopt. Je dient dit natuurlijk wel ten alle tijden te vermijden. Wat ik me echter dus afvraag is hoe dit op anderen van toepassing is.