Zijn er ook nadelen gebonden aan de verhoging van de leeftijd voor alcoholische dranken?

Ik bedoel dus niet voor de jeugd. Het enige wat ik kan bedenken zijn nadelen voor discotheken die dan strenger moeten controleren en minder omzet draaien doordat de hele categorie mensen 16-18 niet meer mogen drinken en mensen die alcohol nuttigen over het algemeen veel meer nuttigen dan mensen die alcoholvrij drinken. Zijn er ook grote nadelen aan gebonden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Er komt minder geld in de staatskas (BTW).
We lopen met zijn allen het risico dat de 18jarigen helemaal los gaan als ze ook net hun rijbewijs hebben en alleen mogen rijden (2todrive).
Nog meer cassieres die onder druk worden gezet (je gaat mij niet vragen naar mijn id als ik bij jouw kassa kom want anders, en ja dat gebeurt...).
Nog meer indrinken thuis door nog meer jongeren (die dus al bezopen van thuis naar uitgaansgelegenheid gaan).

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvulling: accijns natuurlijk vergeten, het is BTW én accijns. Bedankt voor de reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behoudens BTW komt er ook minder accijns in de staatskas. Het 2todrive is voorbehouden aan 17 jarigen tot ze 18 zijn en mogen dan zelfstandig een motorvoertuig (auto) besturen.
http://www.2todrive.nl/ En als je je als cassiere laat intimideren dan mag je jezelf afvragen of je wel capabel bent voor je werk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het 2drive heb ik even verkeerd geïnterpreteerd. Sorry
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenxinnig: de supermarkten zetten zoveel mogelijk goedkope 16 jarigen in de avonduren achter de kassa en ja er zijn genoeg vervelende leeftijdsgenoten. Gechanteerd worden heeft weinig te maken met je werk niet kunnen doen. Ik vind dat er gewoon altijd een oudere hoofdcassiere in de buurt moet zijn die hier zicht op houdt zodat de cassiere gewoon kan zeggen dat iemand anders hier op controleert en niet zij zelf. Veiligheid voor alles, ook voor je personeel!

Andere antwoorden (1)

Als je het niet over de nadelen van de jeugd wilt hebben zijn we zo klaar.

Het zijn de beleidsmakers die onder het mom van sociale zorg zich aan het werk moeten houden.
Een groot nadeel is dat er steeds kostbare campagnes of aanpassingen gemaakt moeten worden die wij van onze belasting mogen betalen.

- Als een campagne dat we zuiniger om moeten gaan met energie succes heeft... ;gaat de prijs omhoog omdat het nooit de bedoeling is dat ze minder winst gaan maken.
- Als de oliemaatschappijen je wijs proberen te maken dat er een olieschaarste is (wordt bewust gecreëerd); dan gaat de prijs van benzine omhoog.
- Als door ingrijpen van de overheid de brouwerijen merken dat ze minder winst gaan maken; gaat de prijs omhoog.

Op sterke drank heft men wel 35% accijns + btw.
Je betaalt dus belasting op belasting.

Voor de liefhebbers gaan we over op bier.
Op een glas bier in de café van 2 euro (waar krijg je dat nog?) betaal je 40 ct accijns + btw.
Goedkoper is het thuis (in)drinken met halve liters (2 glazen bier) met een accijns van 16 ct ofwel 8 ct per glas.
Wanneer de sociale overheid met zijn regelingen merkt dat ze minder accijns hiervan binnen gaan krijgen; dan verhogen ze desnoods de accijns met 50%.
Een glas bier zal dan 4 ct duurder worden waardoor ze nog meer binnenkrijgen (verdienen is niet het juiste woord) dan voorheen!
De horeca begint dan te jammeren en maakt hier dan gebruik van door i.p.v. 2 euro dan 2,25 te vragen.
Zo werkt dat beste luitjes.

Zo is het toch ook gegaan met de sigaretten.
Op een pakje sigaretten van 5,20 zit al 2,96 accijns op plus nog de btw van 0,83. Totaal 3,79 euro aan accijns en btw!

Teveel eten, teveel roken, teveel alcohol tot je nemen is héél ongezond.
Een fatsoenlijke pot bier (niet die uit plastic van festivals) is gezond voor lijf en leden in het juiste gezelschap.
Ook voor een 16 jarige!
Dat is beter dan die rot drugs die er een puinhoop van maakt in de hele wereld.

Nu mijn grote verbazing...
Wist je hoeveel accijns en btw er op: wiet - hasj - XTC - cocaïne - speed - LSD - heroïne staat?
Accijns 0% en btw 0%. Rara wie ben ik? Drink nog wat!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In "Nu mijn grote verbazing" som ik duidelijk op wat ik met de drugs in het algemeen heb bedoeld. Het lijkt me sterk dat je nooit niets meekrijgt van de ellende en machtsmisbruik die er in de criminele drugshandel afspeelt en hoe ze te werk gaan.
Een keiharde wereld die over lijken gaat. Bekijk eens de afleveringen van Nationaal Geographic Channel "Locked up Abroad", dan krijg je een indruk van hoe geraffineerdheid men te werk gaat. Interessant!
Dan hebben we het nog niet over de grote jongens.
Met mijn research zit het wel goed, maar jij hebt het over een jointje wat onschuldig is zolang je er met wijsheid mee om kunt gaan.
Zo kan het ook met alcohol. Alles met mate en vooral zolang je er op een gezonde manier plezier van kunt hebben. Als jij je goed voelt met een joint, moet je het vooral doen.
Je kunt beter een fatsoenlijke pot bier drinken in het juiste gezelschap dan 6 jointjes roken met God weet wie, bij wijze van spreken. Ik weet dat de vergelijking een beetje mank gaat; maar jij begon. Geen ruzie aan het buffet!
Als we elkaar tegenkomen krijg ik een kwaliteit joint van jou en jij van mij een fatsoenlijk getapt Bels biertje. OK?