Kan iemand me heel exact de betekenis geven van de volgende zin (juridisch / wetten)?

"Er moet aanspraak bestaan op een uitkering uit hoofde van de Wet Studiefinanciering 2000"

Nu gaat het mij om dat eerste stukje: "er moet aanspraak bestaan op..."

Ik wil graag heel erg zeker weten of hier nou staat dat je ook daadwerkelijk stufie moet ontvangen, of alleen dat je er recht op hebt, maar niet perse ontvangt (bijv. omdat je deeltijd studeert maar verder wel gewoon voldoet aan de voorwaarden om stufi te krijgen, zoals minder dan een bepaald bedrag per jaar verdienen).

Aan alleen bevestigende of ontkennende antwoorden heb ik niet zoveel, graag bronnen of uitleg aub :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Antwoorden (5)

Er moet aanspraak bestaan: dit betekend dat je het ook daadwerkelijk moet ontvangen. Als je aanspraak maakt op iets dan maak je er gebruik van. Dus om je vraag te beantwoorden: je moet echt stufi ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen Aanspraak maken omvat meer.
Niet met het vorige antwoord eens.. ik kan bijv. aanspraak maken op een deel van een erfenis maar maak er geen gebruik omdat ik niets met die persoon te maken had..
aanspraak hebben is recht hebben op iets..je hoeft er niet perse gebruik van te maken...
Dus om op jouw vraag terug te komen: " er moet sprake zijn van een " recht" op uitkering..etc....."

Een bron kan ik je niet geven, enkel mijn eigen uitleg van het begrip: aanspraak hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook niet correct.
volgens de wet moet je recht hebben op in aanmerking te komen voor de stufi. het wel of geen recht hebben is bepaald in de Wet Studiefinanciering 2000.

heb je er wettelijk gezien geen recht (meer) op bestaat er géén aanspraak (meer) op de stufi zoals in de wet bepaald is, en heb je het of onrechtmatig ontvangen (of zefls mogelijk fraude)

recht hebben op stufi zegt niets over het wel of niet ontvangen van stufi, maar over het rechtmatig, onrechtmatig ontvangen, of er recht hebben 'op' en hier geen gebruik van maken.

(het laatste lijkt mij overigens erg vreemd) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet een aanvraag ingediend hebben om studiefinanciering te verkrijgen.

Of je het krijgt is niet van belang en ook niet of je het krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Of je het krijgt is niet van belang en ook niet of je het krijgt.

Moet zijn:

Of het toegekend is of dat niet is niet van belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft reacties op antwoorden waarin je zegt dat de antwoorden fout zijn..prima maar leg dan uit waarom ze fout zijn want je bent zelf , voor mijn gevoel, ook niet echt duidelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed lezen: Er moet aanspraak bestaan op een uitkering uit hoofde van de Wet Studiefinanciering 2000 betekent wettelijk gezien niet meer of minder dan: Je moet een aanvraag ingediend hebben om studiefinanciering te verkrijgen.
Er is een verschil tussen het hebben van een recht en het geldend kunnen maken.

Net als bij de WW bijvoorbeeld: Als je aan alle ontstaansvoorwaarden voor het recht op WW voldoet, dan heb je recht op een WW uitkering.
Daarnaast zijn er nog andere eisen waardoor je het recht op WW geldend kunt maken (bijv dat je passende arbeid moet accepteren). Die twee moet je inderdaad dus los van elkaar zien.

Ergens aanspraak op kunnen maken lijkt mij een niet-juridische term die in dit geval allebei covert. Je hebt recht op stufi omdat je aan de ontstaansvoorwaarden voldoet; én je kunt het recht geldend maken.