Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Via amerika heb ik ikraakse dinar besteld maar is dit eigenlijk wel toegestaan om het via de post te ontvangen ? wordt daar btw aan toegevoegd ? gr

ik heb een brief gehad van POSTNL dat er een inklaring moet worden gedaan, moet ik dan gewoon de factuur mee verzenden zodat hun het kunnen inklaren ? en is het wel legaal om een andere muntinheid te importeren ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
746

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De inklaringskosten van POSTNL dekt ook de afdracht aan de belastingdienst. Geld mag ook ingevoerd worden.

Voor alle commerciële zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 22,- en voor alle geschenken die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 45,- betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten.

Hoeveel belastingen (invoerrechten, btw en accijns) moeten worden betaald, verschilt per goederensoort. De belastingen die moeten worden betaald zijn meestal:

- Omzetbelasting (19%, 6% of 0% over de waarde van de goederen)
- Douanerechten, dit varieert per goederensoort. (Er gelden bijvoorbeeld verschillende tarieven voor de douanerechten van spijkerbroeken, cd's en boeken)
- Accijnzen (alleen voor goederen waarover accijns moet worden betaald, zoals whisky en wijn)

Inklaringskosten zijn:

- De kosten voor het opmaken van de vereiste douaneaangifte
- Het voorschieten van de verschuldigde douanerechten (voorheen invoerrechten), btw en/of andere invoerheffingen aan de overheid
- Kosten voor het eventueel aanschrijven van de ontvanger wanneer de inhoud, waarde en gegevens van de zending niet overeenkomen of onvolledig zijn
- Het vaststellen van product en waarde
- Opslag- en bewaarkosten
- Incassokosten
- Administratieve kosten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding