Via amerika heb ik ikraakse dinar besteld maar is dit eigenlijk wel toegestaan om het via de post te ontvangen ? wordt daar btw aan toegevoegd ? gr

ik heb een brief gehad van POSTNL dat er een inklaring moet worden gedaan, moet ik dan gewoon de factuur mee verzenden zodat hun het kunnen inklaren ? en is het wel legaal om een andere muntinheid te importeren ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De inklaringskosten van POSTNL dekt ook de afdracht aan de belastingdienst. Geld mag ook ingevoerd worden.

Voor alle commerciële zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 22,- en voor alle geschenken die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 45,- betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten.

Hoeveel belastingen (invoerrechten, btw en accijns) moeten worden betaald, verschilt per goederensoort. De belastingen die moeten worden betaald zijn meestal:

- Omzetbelasting (19%, 6% of 0% over de waarde van de goederen)
- Douanerechten, dit varieert per goederensoort. (Er gelden bijvoorbeeld verschillende tarieven voor de douanerechten van spijkerbroeken, cd's en boeken)
- Accijnzen (alleen voor goederen waarover accijns moet worden betaald, zoals whisky en wijn)

Inklaringskosten zijn:

- De kosten voor het opmaken van de vereiste douaneaangifte
- Het voorschieten van de verschuldigde douanerechten (voorheen invoerrechten), btw en/of andere invoerheffingen aan de overheid
- Kosten voor het eventueel aanschrijven van de ontvanger wanneer de inhoud, waarde en gegevens van de zending niet overeenkomen of onvolledig zijn
- Het vaststellen van product en waarde
- Opslag- en bewaarkosten
- Incassokosten
- Administratieve kosten