Mag een agent in het vervolg zonder reden mijn ID-kaart opvragen?

Oké, dus ik werd deze avond gestopt door twee surveillerende agenten omdat ik mijn voorlicht niet aan had. Ik heb geen ID-kaart maar alleen een paspoort (en die niet bij me). Ik ben er goed vanaf gekomen met alleen een soort waarschuwing. Ze zeiden dat ze de volgende keer er op zullen letten. Wat als ik volgende keer zonder overtredingen langs kom? Mogen ze mij dan ook nog aanhouden en vragen naar identificatie omdat ik hem de vorige keer niet bij me had?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@EmilianSpo, Er moet een reden of aanleiding zijn om naar een identiteitsbewijs te vragen.
Komen dezelfde surveillerende agenten u een volgende keer tegen, dan is er een reden om naar uw identiteitsbewijs te vragen. De reden is de controle of hun waarschuwing heeft geholpen en niet door u aan de laars wordt gelapt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Hoe lang is die wet er nu eigenlijk al?
Wat is dat toch met mensen die maar steeds weigeren om een id op zak te hebben? Jammer als je alleen een paspoort hebt dan neem je dat maar mee. Of schaf een id kaart aan. Het is nu eenmaal verplicht. En dan vaak nog kwaad worden ook als ze niet in een kroeg worden toegelaten of geen peuken mee krijgen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@HeerVodermort
Ik ben principieel tegen de wet. Vanuit een stukje burgerlijke ongehoorzaamheid zou het al een goede reden zijn om niet altijd een ID te dragen. Daarnaast zijn er ook vele praktische redenen waarom mensen soms geen ID bij hebben.
Een simpel voorbeeld is wanneer ik ga zwemmen. Mijn paspoort is niet geschikt voor het zwembad, en het onbeheerd bij de handdoek achter laten ervan lijkt me ook niet handig...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kwaad worden in situatie waarvan je vantevoren weet dat je je moet identificeren is inderdaad "een beetje dom", maar ik heb ook niet altijd mijn ID bij me hoor. Ben ik met de auto weg dan heb ik m'n rijbewijs bij me en heb ik m'n handtas bij me, dan heb ik m'n paspoort bij me. In die zeldzame situaties dat ik weg ga zonder handtas kan ik mijn rijbewijs tonen als ik de gelegenheid zou krijgen om die uit mijn auto te halen, maar een heel enkele keer heb ik niets bij me. Als ik vantevoren weet dat ik een ID nodig kan hebben dan neem ik uiteraard iets mee, maar ik ga ook niet dwangmatig doen over het op zak hebben van legitimatie voor die onwaarschijnlijke situatie dat je hem een keer onverwacht nodig zou hebben.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
@joandarc zoals al gezegd is miet er aanleiding zij om iemands identiteit vast te stellen. Controleren of iemand na een waarschuwing voor het niet bij zich hebben van een idkaart een volgende keer wek een idkaart bij zich heeft , is juridisch gezien geen goede reden. Waar het op neer komt: doe je niks verkeerd, en hiu je je aan de wet, dan hoef je ook geen id kaart te tonen, we kenne in nederland een toonplicht en geen draagplicht

Antwoorden (3)

De Rijksoverheid zegt daar het volgende over:

Identiteitscontrole alleen met reden
De politie mag alleen uw identificatiebewijs vragen als daar een goede reden voor is. Dat is het geval als de politie redelijkerwijs uw identiteit nodig heeft om haar taak uit te voeren. Dus als u strafbare feiten pleegt of betrokken bent bij een verkeersongeluk. Toezichthouders hebben dezelfde bevoegdheden als de politie om naar het identiteitsbewijs te vragen. Hieronder staan voorbeelden van situaties waarin een identiteitscontrole kan plaatsvinden:

een auto rijdt 's nachts rond op een industrieterrein;
er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
er is brand en de (mogelijke) brandstichter kan zich bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
bij evenementen als voetbalwedstrijden en demonstraties waarbij rellen ontstaan;
bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en op openbare manifestaties.
Identiteitscontrole door toezichthouders
Voor toezichthouders geldt dat het verzoek om een identiteitsbewijs te tonen, moet passen bij hun functie. Toezichthouders zijn ambtenaren die toezicht moeten houden op de naleving van bepaalde wetten. Een toezichthouder van bouw- en woningtoezicht kan bijvoorbeeld van een fietser die door rood licht rijdt niet eisen zich te identificeren. Het aanhouden van verkeersovertreders behoort namelijk niet tot zijn taken. Net zo min mag een inspecteur van de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) aan iemand die afval op straat gooit, vragen zich te identificeren.
Erna55
8 jaar geleden
Waarschuwingen worden niet geregistreerd (anders dan als herinnering in het hoofd van de agent)
De waarschuwing is natuurlijk wel bedoeld om niet opnieuw in dezelfde situatie verzeild moet raken.

Maar behalve dat is er niet veel veranderd t.o.v. de tijd voor dit incident.

D.w.z. dat een agent nog steeds een goede aanleiding moet hebben om naar je id te vragen.

Wel is het zo dat de betreffende agent je zou kunnen herkennen in een volgende twijfelachtige situatie. Hij kan dan wel iets sneller geneigd zijn om naar je id te vragen, of bekeurend op te treden. Je hebt immers al een waarschuwing gehad.

Neemt niet weg dat hij nog steeds goede gronden moet hebben.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor dezelfde surveillerende agenten is die grond er dus. Let wel, zoals ik al eerder zei in een reactie: "dezelfde surveillerende agent(en).
De Vs zegt zelf dat er een waarschuwing is gegeven dat zij erop zullen letten. Wat de politie beloofd, moet zij doen.
Emilio heeft al één keer geboft, een tweede keer boffen is te veel gevraagd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beloofd moet zijn belooft.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb een keer een waarschuwing gekregen voor parkeren op het trottoir. Was uitgedraaid op zo'n apparaatje wat ze ook gebruiken voor bekeuringen.
Is die dan ook niet geregistreerd?
Heb ik toen de tijd ook een vraag over gesteld hier, omdat ik me afvroeg of het wel een echte waarschuwing was.
Het was dus niet geheel zonder reden, maar dat had jezelf ook wel door. Al enige tijd wordt van Nederlanders verwacht hun identiteitsbewijs bij zich te hebben.
Maar, mocht het gebeuren dat je wordt gevraagd naar je ID door een agent en je vertrouwd het niet, mag je ook hem of haar vragen zich te identificeren als agent!