Mag een agent in het vervolg zonder reden mijn ID-kaart opvragen?

Oké, dus ik werd deze avond gestopt door twee surveillerende agenten omdat ik mijn voorlicht niet aan had. Ik heb geen ID-kaart maar alleen een paspoort (en die niet bij me). Ik ben er goed vanaf gekomen met alleen een soort waarschuwing. Ze zeiden dat ze de volgende keer er op zullen letten. Wat als ik volgende keer zonder overtredingen langs kom? Mogen ze mij dan ook nog aanhouden en vragen naar identificatie omdat ik hem de vorige keer niet bij me had?

Weet jij het antwoord?

/2500

De Rijksoverheid zegt daar het volgende over: Identiteitscontrole alleen met reden De politie mag alleen uw identificatiebewijs vragen als daar een goede reden voor is. Dat is het geval als de politie redelijkerwijs uw identiteit nodig heeft om haar taak uit te voeren. Dus als u strafbare feiten pleegt of betrokken bent bij een verkeersongeluk. Toezichthouders hebben dezelfde bevoegdheden als de politie om naar het identiteitsbewijs te vragen. Hieronder staan voorbeelden van situaties waarin een identiteitscontrole kan plaatsvinden: een auto rijdt 's nachts rond op een industrieterrein; er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen; hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte; er is brand en de (mogelijke) brandstichter kan zich bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden; bij evenementen als voetbalwedstrijden en demonstraties waarbij rellen ontstaan; bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en op openbare manifestaties. Identiteitscontrole door toezichthouders Voor toezichthouders geldt dat het verzoek om een identiteitsbewijs te tonen, moet passen bij hun functie. Toezichthouders zijn ambtenaren die toezicht moeten houden op de naleving van bepaalde wetten. Een toezichthouder van bouw- en woningtoezicht kan bijvoorbeeld van een fietser die door rood licht rijdt niet eisen zich te identificeren. Het aanhouden van verkeersovertreders behoort namelijk niet tot zijn taken. Net zo min mag een inspecteur van de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) aan iemand die afval op straat gooit, vragen zich te identificeren.

Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/i...

Waarschuwingen worden niet geregistreerd (anders dan als herinnering in het hoofd van de agent) De waarschuwing is natuurlijk wel bedoeld om niet opnieuw in dezelfde situatie verzeild moet raken. Maar behalve dat is er niet veel veranderd t.o.v. de tijd voor dit incident. D.w.z. dat een agent nog steeds een goede aanleiding moet hebben om naar je id te vragen. Wel is het zo dat de betreffende agent je zou kunnen herkennen in een volgende twijfelachtige situatie. Hij kan dan wel iets sneller geneigd zijn om naar je id te vragen, of bekeurend op te treden. Je hebt immers al een waarschuwing gehad. Neemt niet weg dat hij nog steeds goede gronden moet hebben.

Het was dus niet geheel zonder reden, maar dat had jezelf ook wel door. Al enige tijd wordt van Nederlanders verwacht hun identiteitsbewijs bij zich te hebben. Maar, mocht het gebeuren dat je wordt gevraagd naar je ID door een agent en je vertrouwd het niet, mag je ook hem of haar vragen zich te identificeren als agent!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100