mag je zelf een huurdersvereniging oprichten voor 12 huishoudens en is dat zinvol ?

Ik woon in een oud portiek (1934) met 8 woningen van dezelfde beheersmaatschappij, eigenaar is een grote onroerend goed belegger.

Nu is het aangrenzende halve portiek (4 woningen) van de buren van dezelfde onroerend goed belegger (maar weer een ander bv tje) maar daar heeft de belegger het beheer weer in eigen hand.

Overkoepelend schuiven ze dan weer klussen af naar een VVE beheerder en iedereen verschuilt zich steeds achter elkaar. Noodzakelijk werk wordt afgeraffeld of niet gedaan. Zelfs niet als we er iets meer voor zouden willen betalen

Heeft het zin ons als buren te verenigen en mag dat ?

Toegevoegd na 3 minuten:
PS reden om de vraag te stellen is dat er momenteel "groot" onderhoud wordt afgeraffeld.
De uitvoerders willen geen garantie geven omdat opdrachtgever niet goed het rapport gelezen heeft .. en het werk al weken stil ligt met een donkere steiger voor je neus ..
De steiger is ook nog eens verkeerd neergezet (70cm van de gevel zonder stang) waardoor voegers zo naar beneden kunnen vallen.

Ik wil ook geen zeikerd zijn (ben al vaak de klokkenluider) maar dit is gevaarlijk, achterbaks, en er zijn tig mensen al geweest voor rapporten op te nemen waar niets mee gebeurt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (2)

Tuurlijk mogen jullie je als huurders verenigen. Samen sta je sterker en kan je een harder geluid overbrengen.
Jullie zullen echter geen officiële partij zijn. De vereniging van eigenaren is tegenwoordig verplicht, maar daar heeft een huurder niets mee van doen (alleen eigenaren)
Wel is het altijd goed om samen met de andere huurders om de tafel te zitten en te bespreken wat er goed en niet goed gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank voor de reactie, de club die ik bedoel heet "vve beheer" maar voert alleen klein werk uit en besteedt de onderhoudsrapportages uit etc De huur is redelijk en voldoet aan de norm, alleen zou bijv dubbel glas aan de voorkant (aanrijroute ziekenhuis met ambulances) wel fijn zijn.
Nu zijn de kozijnen van aluminium, 38 jaar oud en al bij 3 buren is er ene ruit uitgevallen omdat de scharnieren afbreken .....wordt dan wel vervangen na tig keer bellen > maar je zou er maar onder lopen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
precies, hier kan geen vereniging van eigenaren zijn. Je kunt je verenigen zodat je namens allen brieven kunt sturen zodat je niet steeds alle handtekeningen hoeft te gaan vragen.
ronron1212
9 jaar geleden
Een vve is een vereniging van eigenaren en dat wil niet zeggen dat ze het uitvoerend werk zelf doen. Jullie huren en dat maakt het voor jullie onmogelijk om mee te doen met de vve. De beheersmaatschappij waar jullie van huren is ook lid van de vve en dat maakt het voor de kleine groep eigenaren erg moeilijk om zaken goed door te voeren want de beheersmaatschappij heeft de meeste stemmen.
In Nederland is Vrijheid van Vereniging, een van de grondrechten. Het staat je dus vrij een vereniging op te richten. Het kan gewoon door het samen af te spreken maar als je een heel klein beetje een vuist wilt maken, dan moet je hem via de notaris oprichten en inschrijven bij de KvK. De verhuurder dient de vereniging serieus te nemen. Mooi gezegd, maar in praktijk valt het meestal tegen. De VvE, die is jullie verhuurder. En als het daar onderling al bonje is, dan zijn ze niet van plan hun huurders ook serieus te nemen. Deze situatie komt heel veel voor; en steigerleed, we kunnen er allemaal over meepraten. Maar toch, een vereniging is een rechtspersoon en de volledig rechtsbevoegde vereniging ( not. akte etc.) kan ook partij in een rechtszaak zijn. Sluit dan ook een rechtsbijstandsverzekering! Maar of het allemaal wat voorstelt gezien de verhurder, blijft de vraag. Antwoord dus: ja het kan en mag.