Hoe kan het dat veel stalkers, zelfs na aangifte, niet opgepakt worden door de politie? Er is toch een stalkingswet?

Ik keek juist het programma 'Gestalkt'. Ik verbaas me er regelmatig over dat de stalkers vaak, zelfs na aangifte, vrijuit kunnen gaan. In het geval van vanavond (Geraldine) was er genoeg bewijs, dunkt me. Er was ook al aangifte gedaan, maar het enige resultaat was dat het stalken nog erger werd. Waarom doet de politie hier niks mee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens en ik snap het ook niet. Er moet eerst iets ergs gebeuren voordat de politie ingrijpt en zelfs dan is de kans nog groot dat de stalker zo weer op straat staat.
tinus1969
8 jaar geleden
@Konikov jij denkt dat er genoeg bewijs is, maar een rechter vindt wellicht van niet.

Antwoorden (1)

O.a. omdat de politie haar prioriteiten heeft. Als alles waarvoor een aangifte gedaan zou worden opgevolgd zou worden door de politie (denk ook aan gestolen fietsen), dan zouden er veel meer politieagenten aangenomen moeten worden en gaan de belastingen omhoog en dat wil 'de Nederlander' niet. En de ene stalkingzaak wel opvolgen en de andere niet: dat klopt ook niet.

Verder: een programma heeft geen opsporingsbevoegdheid. Als je beelden op een bepaalde manier rangschikt, kun je de gedachtegang van het kijkend publiek een bepaalde richting opsturen en wordt iemand door de kijker al veroordeeld voordat deze voor de rechter is gekomen.

Maar je gedachtegang snap ik wel. Ik zie wel eens het programma 'Opgelicht' en denk dan ook: met zoveel informatie heeft de politie een 'hapklare brok' en gegarandeerd succes.
Computoon