Kan ik ook alleen in Nederland trouwen met mijn verloofde uit Marokko?

De situatie is als volgt: Ik heb de Nederlandse nationaliteit en woon in Nederland. Mijn verloofde heeft de Marokkaanse nationaliteit en woont in Marokko.

In de eerste instantie wilden wij in Marokko trouwen, om dit huwelijk vervolgens te laten legaliseren in Nederland. Dit blijkt echter een vrij bureaucratisch proces in Marokko.

Is het daarom bijvoorbeeld mogelijk om niet in Marokko te trouwen, maar alleen in Nederland, om vervolgens het proces op te starten voor haar verblijfsvergunning?

Of moeten we in Marokko trouwen omdat het anders in Marokko ingewikkeld ligt? Wij willen in Nederland wonen, dus in principe hechten wij meer waarde aan het Nederlandse huwelijk, dan aan het Marokkaanse huwelijk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
10.2K
fisbel
8 jaar geleden
Lees de informatie van de rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/vraag-en-antwoord/huwelijk-in-nederland-met-een-buitenlander
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben getrouwd in het buitenland en dat vond ik achteraf een fout. (Het trouwen en dat je daarna lange tijd op de definitieve verblijfsvergunning moest wachten.) Ook in Nederland zal het trouwen niet zo gemakkelijk gaan. Vooral omdat de kwestie verblijfsvergunning speelt. Iemand mag niet in reizen op een toeristenvisum als het doel van de reis trouwen is. Het is bijna een kip en het ei probleem. Maar persoonlijk zeg ik eerst verblijfsvergunning regelen en daarna trouwen, want na het trouwen wil je direct samen wonen en samen een leven op bouwen. Maar het leven is niet zo simpel. Laat je goed voorlichten wat de mogelijkheden zijn of je in Nederland kunt trouwen. Als jullie beide een Marokkaanse nationaliteit of voorouders hebben en alleen de man ook een Nederlandse nationaliteit heeft, dan ontkom je waarschijnlijk er niet aan volgens Marokkaans recht te trouwen. Maar dat heeft meer met Marokkaans recht te maken, dan met Nederlands recht. Alles jullie beide zouden wonen in Nederland dan is de situatie veel duidelijker.

Antwoorden (2)

In Nederland trouwen is in principe niet mogelijk, althans juridisch gezien, omdat jouw verloofde nog geen verblijfsstatus heeft en derhalve nog geen verblijfsrecht heeft in Nederland. De huidige procedure is de uitnodiging regelen en zorgen dat je aan de inkomenseis voldoet en daarnaast moet jouw verloofde slagen voor de inburgeringstoets die in Marokko afgenomen wordt. Wanneer jij aan de voorwaarden voldoet en zij slaagt voor de toets, wordt de verblijfsvergunning afgegeven en kan je verloofde vertrekken naar Nederland.

Om een verblijfsprocedure te starten voor je verloofde hoef je in principe niet gehuwd te zijn, omdat in Nederland ook samenlevingsvormen zoals geregistreerd partnerschap wettelijk zijn toegestaan.

Er is ook een risico wanneer je in Nederland zou trouwen voordat de verblijfsstatus in orde is. Je verloofde verblijft dan illegaal in Nederland en wanneer zij in het ergste geval uitgezet wordt, wordt dat soms gedaan met een tijdelijke "niet welkom" status erbij die kan oplopen tot een periode van 10 jaren. En zij moet dan in ieder geval zeker terug naar Marokko om de verblijfsprocedure af te wachten, haar inburgeringstoets te doen en het verblijfsdocument in ontvangst te nemen bij de Nederlandse ambassade in Rabat.

Zoals je al zei is het een hele rompslomp om in Marokko te trouwen en daarna het huwelijk hier te laten legaliseren.
Volgens mij klopt dat ook en is andersom makkelijker. Uit eigen ervaring weet ik dat het Marokkaanse consulaat zonder probleem huwelijken legaliseert die in Nederland zijn gesloten.

Aangezien het niet verplicht is om gehuwd te zijn om een verblijfsprocedure te mogen starten, kan je dit ook regelen en daarna hier in Nederland trouwen. Vervolgens kun je daarna het huwelijk bij het Marokkaanse consulaat legaliseren.

Er is wel een belangrijk verschil met betrekking tot waar je het huwelijk sluit. Sluit je het in Marokko en legaliseer je het in Nederland, dan zal de Nederlandse rechter bij onverhoopte huwelijksproblemen bij haar oordeel vellen op basis van de voorwaarden uit het Marokkaanse huwelijkscontract.
Wanneer je het huwelijk sluit in Nederland gelden de Nederlandse huwelijkswetten.
Uiteraard gaan we ervan uit en hopen we dat dit nooit nodig zal zijn, maar er zitten flinke verschillen in de rechten en plichten die aan beide huwelijkscontracten verbonden zijn, zoals bijvoorbeeld het verschil in verdeling van goederen en rechten hierop na een scheiding en voogdij over kinderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Denk aan de verklaring van niet-gehuwd zijn voor dat je trouwt in het buitenland. En laat deze legaliseren voor dat je trouwt in dat buitenland. En dat geld ook voor niet-Nederlanders die in Nederland trouwen, dus aanvragen in je gemeente in het land waar je woont. En daarna in Nederland legaliseren.
Je kunt in Nederland trouwen. Je verloofde moet minstens een gewoon visum hebben. Bedenk van tevoren of zij straks een vaste verblijfsvergunning zal kunnen krijgen (weer uit Marokko).