Kan een bestuurder worden vervolgd ivm opsteken middelvinger in Duitsland?

Vorige week een brief ontvangen van de Duitse politie met de vraag om op te geven wie de bestuurder was van de motor twee weken terug. Contact opgezocht met de Duitse politie en gevraagd waarom ik dit moest opgeven. Blijkt dus dat iemand aangifte heeft gedaan tegen mij omdat ik een middelvinger heb op gestoken tegen diegene(wat dus complete onzin is). Verder hebben zij ook niks van bewijs of foto's o.i.d.

Wat moet ik hiermee? Gewoon netjes een brief terug sturen wie de bestuurder was en dan zien wat er gebeurd? Wat zijn mijn rechten in dit geval? Ik zag namelijk dat je een boete tot 4000 euro kan krijgen hierdoor :/

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
TurfGraver
4 jaar geleden
Ja dat kan.

Antwoorden (1)

Een bestuurder kan worden vervolgd. Maar zonder getuigen of foto's maakt de beledigde weinig kans.
Het is ook mogelijk dat een belediging straffeloos blijft als de rechtbank tot de conclusie komt dat de dader deze zelf heeft uitgelokt.
Zelfs een foto is discutabel: in principe schendt de productie van foto's of video's zonder de toestemming van de dader het algemene recht op privacy. Toch zijn ze soms toegestaan. Hier hangt het altijd af van het individuele geval en moet rekening worden gehouden met de belangen van beide partijen.
SimonV