Waarom bestaat er een wet op verjaringstermijn van seksueel mishandeling

Waarom bestaat die verjaringstermijn op seksueel mishandeling wat is daar het nut nu van ?

Toegevoegd na 10 uur:
Wil even nog iets toevoegen omdat sommige mensen denken dat het verjaringstermijn op 20 jaar staat. In België Staat het verjaringstermijn op 10 jaar dit te tellen vanaf je 18 jaar. Dus indien je bent misbruikt op je 15 laat ons zeggen telt het verjaringstermijn vanaf je 18 jaar met 10 jaar ten laatste kan je dus klacht indienen tot je 28 jaar. Dus alle minderjarigen kunnen tot ten laatste klacht indienen op hun 28 jaar. In Nederland is het iets beter De verjaringstermijn is twaalf jaar voor ontucht met een kind en twintig jaar voor verkrachting, of voor gemeenschap met een kind onder de
12 jaar. In België ook al onder de 12 jaar telt de zelfde regeling. Even ter info willen bij voegen Groeten Ritchie

Toegevoegd na 10 uur:
Bedoel in België telt de regel niet zoals in Nederland onder hun 12 jaar. het blijft dus 10 jaar na je 18 jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Die wet bestaat al heel lang en theoretisch zal het ongetwijfeld te maken hebben met de bewijzen die niet betrouwbaar meer zijn na een bepaald aantal jaren. Dat gaat niet meer op in deze tijd met nieuwe technieken. Dus, zoals bij zoveel wetten, is achterliggende reden allang weer achterhaald. Overigens, wat men mij destijds vertelde toen het bij mijn kind aan de orde was (mijn kind was toen 17 jaar), is dat mijn kind 5 jaar de tijd had om een klacht in te dienen, maar misschien zijn wij verkeerd ingelicht of is er intussen toch iets veranderd. Persoonlijk vind ik dat zoiets niet mag verjaren, al is het alleen maar voor de gemoedsrust van degene die het ondergaan heeft. En ook om de dader niet de rust te geven dat het verjaard is dus men hem niets meer kan doen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vond je antwoord de beste

Andere antwoorden (2)

De verjaringstermijn bestaat omdat volgens sommige mensen het dan wel verwerkt zal zijn, en er geen bewijzen meer gevonden kunnen worden...en het nut ervan????Persoonlijk vind ik het niet zo'n slimme actie, hoewel ie een paar jaar geleden wel verhoogd is, maar ik weet dat er genoeg mensen zijn die dan nog niet tot verwerking of aangifte toe zijn, en dus erg jammer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat zaken na bijv. 20 jaar nog erg moeilijk te bewijzen zijn. Ook het geheugen blijkt niet erg betrouwbaar te zijn. Ernstige feiten vergeet je in de regel niet, wel de details er omheen, ook al zal dit voor iedereen anders zijn.