Hoe verloopt een boedelscheiding met een groot eenzijdig vermogen?

Stel: een man en een vrouw gaan samenwonen. Ze stellen een samenlevingscontract op. Dat gaat uit van het idee dat, bij een eventueel uiteen gaan, ieder meekrijgt wat hij/zij heeft ingebracht, en dat datgene wat gezamenlijk is verkregen 50-50 wordt verdeeld.

Stel dat één van beide miljonair is, en de ander een arme kerkrat. Laten we er, heel traditioneel, van uitgaan dat de man 2 miljoen aan vermogen plus een luxe villa inbrengt, en de vrouw een bijzettafel en een tuinstoel.

Gaan ze direct uit elkaar, dan is het simpel: de man krijgt de villa en de 2 miljoen, de vrouw krijgt de bijzettafel en de tuinstoel.

Maar wat als ze na 10 jaar uit elkaar gaan? In die tijd heeft de man het vermogen belegd, en nu is het 3 miljoen waard. Samen hebben ze daarnaast 8000 euro gespaard.

Bij het uit elkaar gaan zegt het samenlevingscontract dat de man de villa en zijn oorspronkelijke 2 miljoen meekrijgt, en de vrouw haar bijzettafel en haar tuinstoel. De 8000 euro die ze samen hebben gespaard wordt verdeeld: ieder krijgt 4000 euro. Tot zover is alles duidelijk.

Maar wat gebeurt er met de 1 miljoen beleggingswinst? Aan de ene kant kun je zeggen dat die is behaald gedurende de 10 jaar dat ze samen waren, en dat dus ieder een half miljoen krijgt. Aan de andere kant kun je zeggen dat het de man was die het geld heeft belegd, en dat het belegde geld van de man afkomstig was - en dat het dus de man is die alle winst meekrijgt.

Wat zegt de wet hierover, of de jurisprudentie?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Cryofiel
7 jaar geleden
Verduidelijking: -- Gaat het zo: Man:
- Villa
- 3 miljoen (2 miljoen plus beleggingswinst)
- 4000 euro (de helft van de 8000 euro) Vrouw:
- Bijzettafel
- Tuinstoel
- 4000 euro (de helft van de 8000 euro) -- Of gaat het zo: Man:
- Villa
- 2 miljoen
- Een half miljoen (helft vd beleggingswinst)
- 4000 euro (de helft van de 8000 euro) Vrouw:
- Bijzettafel
- Tuinstoel
- Een half miljoen (helft vd beleggingswinst)
- 4000 euro (de helft van de 8000 euro)
Cryofiel
7 jaar geleden
Mochten er filosofische gedachten zijn gepubliceerd over wat rechtvaardig zou zijn, dan ben ik ook daar in geïnteresseerd.
Summo
7 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat geld mogelijk hetzelfde is als een huis maar weet dat niet zeker. Heeft één van beide een huis wordt bij scheiding, zelfs bij huwelijkse voorwaarden de opgebouwde waarde (maar ook het evt ontstane verlies) bij scheiding gedeeld.
tinus1969
7 jaar geleden
@Cryofiel: Een dergelijke boedelscheiding verloopt meestal met veel ruzie, precies vanwege het soort dubbelzinnigheden dat je schetst.
erotisi
7 jaar geleden
Goeie vraag, Ik durf het niet als antwoord te plaatsen, maar ik vermoed de aanwas blijft bij de inbrengende partner, als de situatie is zoals je het schetst, dus zonder aanvullende bepalingen. Immers ook als een partner een eigen woning inbrengt en de woning stijgt in waarde is de overwaarde voor de eigenaar.
Dat lijkt dan bij aandelen vermogen hetzelfde te kunnen zijn lijkt me. Niettemin is een woning een onroerende zaak en aandelen niet dus daarom houdt ik een slag om de arm. "Indien de woning eigendom is van een van de partners, zal deze partner eigenaar slechts delen in de waardestijging of waardedaling van de woning. Afwijkende afspraken zijn echter mogelijk in een samenlevingscontract, bijvoorbeeld dat vanaf een bepaalde datum of vanaf een bepaalde waarde de andere partner meedeelt in de waardestijging of waardedaling van de gemeenschappelijk bewoonde woning. Zonder afwijkende afspraken komt de waardestijging en waardedaling van de woning alleen ten goede aan de eigenaar-partner en niet aan de niet-eigenaar." http://www.tinekegrootnotaris.nl/samenlevingscontract
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En wat nu als de beleggingen minder waard zijn, houdt zij na de scheiding dan een schuld over?

Het beste antwoord

Nee, zo simpel als je het stelt is het namelijk niet. Het hangt af wat de partners hebben afgesproken in hun samenlevingscontract. Je kan over de villa namelijk afspreken dat de villa teruggaat naar de man maar dat de waardeverandering van de villa tot het gezamelijk vermogen behoort. Even goed kan je afspreken dat deze waardeverandering daar niet toebehoort. In een vrij standaard contract is het gebruikelijk om de inbreng te beschrijven en de opbrengsten/lasten toe te rekenen aan de beide partners. Maar ze kunnen ook afspreken dat het beleggingsresultaat niet tot het partnerschap behoord. Of juist wel. In het geval niet kan een verlies dan ook niet op de partner worden verhaald bij de scheiding.
In het geval de man werkt en de vrouw niet komt de pensioenopbouw van de man tijdens het partnerschap toe aan beiden. Hiervan mag je niet afwijken. Met betrekking tot de villa en de twee miljoen mogen de partners het naar eigen inzicht invullen. De rechter heeft uiteindelijk het laatste woord als het gaat over de interpretatie van de gemaakte afspraken.