Hoe zijn de regels betreft een Mpv, op de Rdw site (op kenteken) staat hij geregistreerd als 5 pers., maar er wel genoeg gordels in zitten voor 7p?

Het lijkt mij dat je dan toch problemen gaat krijgen bij een ongeluk of iets dergelijks met o.a. de verzekering, maar wat zou je moeten doen om er wel wettelijk een 7 persoons van te maken?

Toegevoegd na 2 uur:
Het zou om een Ford Galaxy uit 1999 gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
ronron1212
10 jaar geleden
welke mpv is het?

Antwoorden (1)

Als je op de site van RDW (https://ovi.rdw.nl/) categorie S.1 (aantal zitplaatsen) open klikt, staat daar:

"Dit is het maximale aantal zitplaatsen dat technisch geschikt is om te worden gebruikt tijdens het rijden."

Naar mijn mening kun je zelf niets veranderen aan dat 'technisch geschikte aantal zitplaatsen'.

En van een andere site (zie bron, posting van 13-11-2008 19:55 u):
"Als de personenauto in gebruik is genomen voor 1 juni 2004 en er zijn extra zitplaatsen aangebracht, hoeft er geen keuring bij één van de keuringsstations van de RDW plaats te vinden. Het aanbrengen van een extra zitplaats is dan uw eigen verantwoording.

Het aantal zitplaatsen op het kentekenbewijs kan dan administratief worden gewijzigd. Hiervoor kunt u het originele Voertuigbewijs (deel 1A) van het kentekenbewijs sturen naar RDW afdeling VRD, Postbus 30000, 9640 RA Veendam. In een begeleidende brief moet u aangeven hoeveel zitplaatsen er zijn bijgeplaatst.

Als het aantal zitplaatsen niet op het kentekenbewijs staat, is een aanpassing niet mogelijk.

Risico’s zitplaatsen in laadruimte
Van fabriekswege is de laadruimte van een personenauto bedoeld als kreukelzone. Hier zijn de balken in de carrosserie bewust verzwakt om laadruimte in elkaar te laten kreukelen en de personenruimte te sparen. Als u zitplaatsen in de laadruimte plaatst, kan dit dus een minder veilige plaats zijn voor de passagiers.

Regelgeving APK
Voor wat betreft de permanente eisen (de APK) zijn er weinig belemmeringen voor het aanbrengen van extra zitplaatsen. Voor de APK geldt dat de betreffende zitplaats deugdelijk gemonteerd moet zijn.

Verder geldt:

dat personenauto’s die na 31 december 1989, maar vóór 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels op alle naar voren gerichte zitplaatsen.
dat personenauto’s die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen moeten zijn voorzien van autogordels op alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.
Heupgordels bevestigd op twee punten zijn in beide situaties toegestaan."
Computoon