Is er sprake van auteursrecht op een afbeelding als ik deze bewerk in Photoshop?

Bijvoorbeeld het logo van Zeeman in zwart-wit. Ik vraag me af of er dan nog sprake is van copyright.

Ik wil zo'n bewerkt logo gebruiken voor mijn gepubliceerde website, zonder winstoogmerk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ja. Een beetje knoeien aan een paar kenmerken is niet voldoende om de auteurswet te omzeilen. Zelfs als je een nieuw logo maakt en het lijkt er qua vorm nog te veel op kan dat een probleem zijn/worden.

Toegevoegd na 42 seconden:
Of je wel of geen winst maakt is juridisch van ondergeschikt belang.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké,
Maar hoe zit het dan als ik bijvoorbeeld een flyer (in opdracht van school) maak voor een bepaald merk en ik zet dat logo van dat merk in die flyer. Als ik dit dan publiceer op diezelfde portfoliowebsite, is er dan ook sprake van auteursrecht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja. Waarom maak je niet een verzonnen merk met verzonnen zelfgemaakt logo?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk, Zeeman zal heus geen rechtszaak beginnen als duidelijk is dat het voor een schoolopdracht is, en er verder niks mee gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo werkt het niet bij onze opleiding. Toch bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien eens interessant om voor te leggen bij een van je docenten. Want in een rechtszaal is jouw laatste argument een mooie glimlach waard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zou mij, als ik docent zou zijn, geen donder uitmaken of iemand een bestaand merk of een gefingeerd merk zou gebruiken. Sterker nog, ik zou een gefingeerd merk met zelfgemaakt logo kunnen waarderen. Wat voor opleiding doe je, dat je wel een flyer moet ontwerpen, maar niet een logo?