Is een karambit legaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees, en je weet het antwoord: http://www.products4security.nl/Zakmessen/Karambit%20messen/

Antwoorden (2)

Als ik het zelf moet zeggen denk ik van niet
Maar ik heb het even gecheckt en blijkbaar is hij ongeveer
3 centimeter dus ja hij is legaal
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien een beetje kort door de bocht, maar het antwoord is niet fout. Voor gewone opvouwbare messen geldt alleen de totale lengte en het aantal snijkanten.
Het bezit van wapens behorende tot de Categorie 1 wapens zijn geheel verboden.
Categorie 4 wapens mag men wel in bezit hebben maar niet in het openbaar dragen.
De Karambit die hier getoond wordt valt niet onder de categorieën wapens 1 of 4.
Voor messen die niet in één van deze categorieën vallen gelden in principe geen bepalingen. Behalve met de wapenwet moet wel rekening worden gehouden met plaatselijke verordeningen. Een mes dat je normaal gesproken bij je mag dragen, kan door een plaatselijke verordening verboden zijn in een uitgaansgebied, voetbalstadion of in bepaalde steden in de trein.

Toegevoegd na 7 minuten:
Categorie I

1°. stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:
meer dan een snijkant heeft, 7 cm of langer en 14 mm of smaller is,
9 cm of langer is, of van een stootplaat is voorzien.
2°. andere opvouwbare messen, indien:
het lemmet meer dan een snijkant heeft, of de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is.

Andere door de minister aangewezen voorwerpen welke een ernstige bedreiging voor personen kunnen vormen of welke zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.

Categorie IV
1°. Blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I.
2°. Degens, zwaarden, sabels en bajonetten.
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen, en die niet onder een van de andere categorieën vallen.