Waarom moet ik mijn paspoort laten zien als ik naar Spanje vlieg en niet als ik met de auto ga?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aan wie zou je dan je paspoort willen laten zien als je met de auto gaat? Geen grenzen meer. Maar misschien wil je buurman wel even naar je paspoort kijken als je niet heel erg vroeg in de ochtend vertrekt...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat te maken heeft met het zeker weten dat jij het bent, als er iets gebeurd onderweg, is het belangrijk te weten of jij wel of niet in het vliegtuig zit.
In de auto is dat makkelijker uit te vinden, de kentekenplaat, je ID pas, rijbewijs, desnoods met je bankpas valt er te achterhalen wie er in het voertuig zit.

Antwoorden (4)

Ten eerste is er een lucht vaart regel bagage en passagier moeten samen in het vliegtuig . Blijft de passagier weg blijft het vliegtuig aan de grond en gaat de bagage er uit . Ook al duurt het 4 uur extra . Dan de lucht vaart firma wil graag weten of je wel een geldig paspoort hebt anders zou je mogelijk terug moeten . Daarbij ben je verplicht edn geldig paspoort bij je te hebben of een anders geldig reisdocument . Een legitimatie is niet genoeg . Stel er klopt iets niet dan schaadt je mogelijk honderden mensen met zware economische gevolgen . Wat je met je eigen auto niet of wel doet is je eigen verantwoordelijkheid . Maar er kan ook gewoon nog naar je paspoort gevraagd worden .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is geen controle van paspoorten door grenswachters (Koninklijke Marechaussee, vroeger douane) als je naar Spanje gaat.
Maar als je vliegt, controleert de luchtvaartmaatschappij of jij wel degene bent wiens naam op het ticket staat. Je moet dus je paspoort of ID-kaart aan een stewardess van de luchtvaartmaatschappij laten zien.
tinus1969
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Gistren terug gekomen uit rome direct uit het vliegtuig paspoort controle marechaussee.
tinus1969
8 jaar geleden
@ronron12; dat is dan nieuw/anders, want vroeger was dara geen paspoortcontrole omdat je binnen Schengen reist.
ronron1212
8 jaar geleden
Het gebeurt en dat wil niet zeggen standaard maar het wordt gedaan.
tinus1969
8 jaar geleden
@ronron12; volgens de Schengencode mag er alleen bij uitzondering gecontroleerd worden. Het is niet normaal.
tinus1969
8 jaar geleden
Ik hoor graag de reden van de min.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212, heb je soms je tong uitgestoken of had je een verkeerd shirtje aan? Of zochten zij nog een voetbalfan van toen, weet je wel?
ronron1212
8 jaar geleden
@JoanDArc het was bij terug komst op Schiphol als je goed leest en ik werd niet alleen gecontroleerd maar het hele vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212, was een grapje hoor.
dat het op Schiphol was had ik goed gelezen hoor. Is er toch een speciale reden geweest, dan zoekt men iemand.
Na die affaire in Rome heeft Italië toentertijd aan Nederland gevraagd alsnog op Schiphol te controleren. Konden de voetbalfans op Schiphol worden aangehouden. Was bij een eventuele berechting eenvoudiger en Italië was hen mooi kwijt. Ik begrijp dat jij veilig thuis bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, als je in de rondte kijkt dan merk je dat overal de razende minnaar langs geweest is, soms zelfs een paar keer.
Dat hoeft ook niet, als je geen bagage meeneemt en online inchecked hoef je nooit een paspoort te laten zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
@Joodz kwam gisteren uit Rome direct nadat ij uit de sluis kwam paspoortcontrole van de marechaussee.
tinus1969
8 jaar geleden
Bij het boarden moet je een ID laten zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ronron dat is raar, zou niet moeten.
Tinus ik niet. Ook raar. Misschien hebben andere maatschappijen andere procedures?
tinus1969
8 jaar geleden
@Joozd; volgens mij is het een universele eis dat je een 'photo ID' laat zien bij inchecken en/of boarden. Bij KLM moet je het nummer van je ID kaart opgeven bij online inchecken; zie bv ook
http://www.easyjet.com/en/help/preparing-to-fly/travel-documentation
http://www.ryanair.com/en/terms-and-conditions/regulations-traveldocumentation/
Dat heeft vooral te maken met het feit dat je over land enkel door gebieden van de Europese Unie reist en die gebieden hebben de grenscontroles geschrapt van hun activiteitenlijstje, om het zo simpel uit te drukken.

Als je via de lucht reist dan kom je onder andere in het militair luchtruim terecht.
En zoals je wellicht weet kan je over land ook niet 'zomaar' door militaire gebieden reizen.

Of er tussen Schiphol en Spanje luchtruimen bevinden die behoren aan landen die niet tot de Europese Unie behoren weet ik niet maar indien dat wel zo is dan kan de identiteitscontrole ook daarmee te maken hebben.

Het controleren van jouw identiteitsbewijs gaat dus ook om jouw veiligheid en die van de anderen die samen met jou het luchtruim delen.

Verder heeft die controle ook te maken met het vergemakkelijken van opspoor- of bergingsacties bij eventuele ongevallen.

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Als je via de lucht reist dan kom je onder andere in het militair luchtruim terecht.
En zoals je wellicht weet kan je over land ook niet ‘zomaar’ door militaire gebieden reizen. wat heeft dit er mee te maken?
tinus1969
8 jaar geleden
Dat verhaal over militair luchtruim is onzin.