Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een uitgeprint pdf-bestand van mijn rekeningafschrift een rechtsgeldig bewijs om aan te tonen dat ik mijn collegegeld heb betaald?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Nee lijkt me niet. Dit kan te eenvoudig vervalst worden. Het enige juiste lijkt met het originele afschrift.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar tegenwoordig geven toch veel banken geen afschriften meer. Die kun je gewoon uitdraaien.
Veel instanties accepteren dat. Vermoedelijk is fraude inderdaad wel makkelijker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt altijd een kopie aanvragen bij de bank
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Min, gokken is geen antwoord. Daarnaast zijn de PDF-bestanden die je download beveiligd tegen bewerking. En dan is het ook nog zo dat een afschrift wel gewoon gebruikt kan worden om aan te tonen dat je betaald hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beveiligd te bewerken...wat een onzin.
Rechtsgeldig is het niet. Maar het is wel een bewijs van betaling waarmee men jouw transactie kan achterhalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt er mee aantonen dat er is betaald (betalingskenmerk/datum etc.) dus is het een rechtsgeldig bewijs.
Met deze kopie kan de eisende partij heel eenvoudig een controle uitvoeren en dus zien dat er is betaald.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is op zichzelf waarschijnlijk geen _rechtsgeldig_ bewijs omdat zo'n blaadje of pdf met enige moeite wel te vervalsen is, maar als jij onder ede verklaart dat het echt is wordt het al beter.

Als er (aanvullend) bewijs nodig is kun je waarschijnlijk tegen betaling een gewaarborgd bankafschrift opvragen bij je bank.

De tegenpartij moet wel heel zeker van zijn zaak zijn als de tegen die 'kopie' in gaan.

Maar... heel simpel... de tegenpartij kan toch ook zien of het geld op de betreffende datum op hun rekening is binnengekomen? Zo niet dan zijn er drie mogelijkheden:

1) een verkeerd rekeningnummer -> jouw fout?
2) een vergissing van de eiser -> excuses naar jou.
3) een fout van de bankcomputer -> dat is een heel spannende...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding