Hebben scheepsvaarders net als bus- en vrachtwagenchauffeurs verplichte rusttijden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google eens Honde wacht .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, heel stom om niet ff te Googlen eigenlijk. De vraag kwam zo ineens bij me op terwijl ik op GV zat en dacht er niet aan te Googlen maar meteen te vragen..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@yorick97, zeescheepvaart- en Rijn- en Binnenvaart zijn ook twee heel verschillende onderdelen van "varen". Er zijn natuurlijk regels voor arbeids- en rusttijden, maar niet te vergelijken met de regels voor het vrachtvervoer over de weg.

Het beste antwoord

• Jeugdige bemanningsleden (16 of 17 jaar oud) moeten een pauze hebben van
minimaal een half uur als de dagelijkse arbeidstijd langer is dan vier en een half uur.
Zij moeten hetzij een wekelijkse rust hebben van minimaal 2 dagen met inbegrip van
de zondag, hetzij een wekelijkse rust van onafgebroken 36 uur met inbegrip van de
zondag, hetzij - als een reis langer duurt dan vijf dagen - een rust van minimaal 16
dagen in elke periode van 10 weken.
• In de dagvaart en de semi-continuvaart moeten zij in elke periode van 24 uur minimaal
16 uur rust krijgen, waarvan ten minste 12 uur onafgebroken. De pauze van een half
uur is bij de 16 uur inbegrepen.

Voor de dagvaart geldt dat een bemanningslid in een periode van 24 uur een
onafgebroken rust moet hebben van minimaal 8 uur. De periode van 24 uur begint op
het moment dat de onafgebroken rust van minimaal 8 uur is geëindigd. De
onafgebroken rusttijd moet buiten de vaartijd zijn gelegen.
• Voor de semi-continuvaart geldt dat een bemanningslid in een periode van 24 uur een
rust moet hebben van minimaal 8 uur, waarvan 6 uur onafgebroken. De periode van 24
uur begint op het moment dat de onafgebroken rust van minimaal 6 uur is geëindigd.
De onafgebroken rusttijd moet buiten de vaartijd zijn gelegen.
• Voor de continuvaart geldt dat een bemanningslid in elke periode van 48 uur een
rusttijd moet hebben van minimaal 24 uur, waarvan minimaal tweemaal 6 uur
onafgebroken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Rusttijden kapitein en schepelingen van 18 jaar en ouder
• In elke periode van 24 uur dient minimaal 10 uur rust te zijn. Die rust mag over niet
meer dan twee periodes verdeeld worden, waarbij één periode minimaal 6 uur lang
moet zijn. Twee opeenvolgende periodes van rust mogen niet meer dan 14 uur uit
elkaar liggen. De periode van 24 uur wordt berekend vanaf het begin van de langste
genoten rusttijd.
De regeling is zodanig dat naast de in de zeescheepvaart gebruikelijke wachtstelsels als 4 op,
8 af en 6 op, 6 af, ook het in de zeegaande bagger gebruikelijke wachtstelsel van 8 op, 8 af
gehanteerd kan worden. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat er na 6 uur onafgebroken
arbeid minimaal een kwartier pauze moet worden ingelast.
• Naast de dagelijkse rustnorm geldt ook een weeknorm. In elke periode van 7 dagen
dient in totaal minimaal 77 uur rust te zijn.
Bronnen:
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bron is niet te openen
fremar
8 jaar geleden
andere poging ook mislukt,kan dit niet oplossen.Als je de gehele tekst wil geef dan in google:scheepvaart+rust in dan krijg je de bron van dit pdf bestand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fremar ik bedoelde het niet lullig btw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fremar,
Hier zijn alle relevante wetten en teksten
Via de Hoofdstukken 5, 6 en 7 van de Arbeidstijdenbesluit Vervoer
http://wetten.overheid.nl/BWBR0009386/Hoofdstuk5/geldigheidsdatum_14-10-2014
Wet en regelgeving Binnenvaart
http://wetten.overheid.nl/BWBR0023009/geldigheidsdatum_14-10-2014#Hoofdstuk1_1_Artikel1
en de Wet zeevarenden
http://wetten.overheid.nl/BWBR0009124/geldigheidsdatum_14-10-2015 De visserij laat ik even buiten beschouwing, zij hebben al eeuwen hun eigen wetten en regelgeving. Als je wil kun je deze bij je antwoord plaatsen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beter goed geplakt dan fout verzonnen ::))
@Freanr, Jouw bron van de Rijksoverheid
https://www.google.nl/#q=https:%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2F...%2Fspecifieke-regels... is nog van 2010.
Ik raad je aan deze bron te verwijderen en hoofdzakelijk de Arbeidswet met de Wet Binnenvaart en Wet zeevarende als bronnen te vermelden.

Andere antwoorden (2)

Voor scheepvaarders zijn er naar mijn weten geen verplichtingen, zoals deze er inderdaad wel zijn voor vrachtwagenchauffeurs. Wel worden schippers vaak afgewisseld op lange trajecten, waardoor het aantal uren redelijk beperkt blijft.

De persoon die hem aflost wordt ook wel de aflosschipper of aflosser genoemd.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je antwoord is echt grote onzin toen ik half 90 aan boord werkte waren er al vaar en rusttijden die bij moesten worden gehouden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh en trouwens een aflossen is iemand die je inhuurt via een uitzendbureau als de schipper/eigenaar weg moet van het schip voor vakantie of zo
Ja er zijn verplichte rusttijden
Die liggen wel aan wat voor samenstelling de bemanning uit bestaat en wat voor schip het is.
Een schip heeft zelfs een tachograaf om de vaartijden bij te houden.
Vroeger had je daar een boek voor die je moest invullen het groot vaartijdenboek maar die heette bij ons aan boord het groot leugen boek.
Dus om fraude tegen te gaan kwam de tachograaf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Deaal. Het kopieer en plakwerk van Fremar was wat al te makkelijk. Wij hadden vroeger in het vrachtvervoer over de weg, voordat de tachograaf kwam, een Stamblad + Urenverantwoordingsboekje (ook wel leugenboekje genoemd). Met lijntjes en kruisjes moest je aangeven wat je per dag had uitgevroten met je vrachtwagen.
En O,wee, als je de boel niet op orde had als je aangehouden werd. In de (binnen-) scheepvaart was dat niet anders dus.
De zeevaart had een Scheeps- of kapiteinslogboek. Daarin werd alles bijgehouden wat er gedurende een trip aan boord gebeurde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat knip en plak klopt ook niet echt omdat veel schepen met 7 op 7 af werken zijn de werk en rust tijden aangepast en 16 uur vrij per dag op een schip dat ga je nooit meemaken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De tachograaf is hoofdzakelijk bestemd voor de Rijnvaart
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de zeescheepvaart zijn verschillende schema's voor wachtlopen. Vaak wordt wachtgelopen: vier uur op en vier uur af.
Maar een schema van elke dag vier op, acht af (acht uur vrij om te eten en te slapen) komt veel voor. Een scheepslogboek aan boord van zeeschepen heeft niets te maken met de vaar- en rusttijden. Het bevat een weergave van de routes. Een soort verantwoording van de gevaren locaties met hun coördinaten. Aan boord van elk binnenvaartschip is een vaartijdenboek waarin de vaar- en rusttijden en het aantal bemanningsleden met bijbehorende functie moeten worden geregistreerd. Het kan tevens een aanvulling zijn bij het gebruikte stagelogboek of het dienstboekje waarin de vaartijd wordt geregistreerd. Aan de hand van deze geregistreerde vaartijd kan de matroos of volmatroos een binnenvaartexamen afleggen.
In de binnenvaart is de minimale bemanning onder andere afhankelijk van het gekozen vaarsysteem en daardoor ook de eisen van de arbeids- en rusttijden.
Als men aan boord van een binnenvaartschip het vaartijdenboek het grote leugenboek noemt, dan is er met de exploitatie en de veiligheid aan boord iets goed mis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@joandarc gebeurt er op jouw werk alles volgens de regels maak je nooit te lange dagen of een pauze te kort ? In de meeste gevallen zit je 7 dagen aan boord waarna je weer 7 dagen vrij bent van een uurtje extra ga je echt niet dood hoor.
En als je 7 op 7 af draait mogen je werkdagen langer zijn omdat het verdeeld word over 14 dagen.
En geloof me als je erg van de arbo regels bent moet je niet in het transport zijn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Deaal, ik ga niet verklappen wat ik allemaal gedaan heb en nog doe.
Maar Inspecties en controles op bemanning zeescheepvaart en vaartijden binnenvaart hebben minstens twintig jaar tot mijn hoofdtaak behoort. Ik was tevens lid van de Commissie van deskundigen voor de Rijn- en binnenvaart, heb o.a. gevaren op de KOFS opleidingsschepen en was Rijksgecommitterde examens Rijn- en binnenvaart en vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen.
Enig verstand en inzicht hoe het reilt en zeilt bij de Rijn- en Binnenvaart en waarop gecontroleerd dient te worden zal ik toch wel hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naast Inspectie SZW zijn sinds 2014 ook de Inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport belast met het toezicht op de naleving van de Arbeidsomstandighedenwet op binnenvaartschepen. . Zij verrichtten al controles op binnenvaartschepen, maar houden nu tevens toezicht op de naleving van de Arbeidsomstandighedenwet.
Als ik Deaal beluister, is dat hard nodig.