Hoelang zit je in hechtenis met deze situatie?

Wegens geen ID-kaart opzak, en overtredingen van geen licht aanhebben op de fiets boetes openstaan van inmiddels 500 euro. Inval gedaan door de politie terwijl de betreffende persoon gedurende een maand niet thuis was.

Nu deze persoon weet dat zij gezocht word, gaat ze zich melden. Hoelang zal ze worden vastgehouden, indien ze het geldbedrag neit kan betalen?

Bedankt voor de antwoorden alvast.

Toegevoegd na 22 minuten:
Daarbij was mijn vraag ook nog, stel je hebt in hechtenis gezeten voor 8 dagen, en je hebt daarna nog steeds niet het geld om de boete te betalen? Is er een bepaalde termijn bijvoorbeeld een week waarin je de tijd krijgt om het terug te betalen? Of moet je het na 1 dag al doen?

Toegevoegd na 22 minuten:
Daarbij was mijn vraag ook nog, stel je hebt in hechtenis gezeten voor 8 dagen, en je hebt daarna nog steeds niet het geld om de boete te betalen? Is er een bepaalde termijn bijvoorbeeld een week waarin je de tijd krijgt om het terug te betalen? Of moet je het na 1 dag al doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een boete van 500 euro voor het fietsen zonder licht wordt echt geen inval uitgevoerd ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja klopt, maar de boete werd steeds hoger en hoger doordat deze persoon geen gehoor gaf aan de boetes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan nog geen inval door politie! Deze persoon heeft waarschijnlijk iets meer op zijn kerfstok.

Antwoorden (2)

Wat ik toen heb mee gekregen 50 euro per dag. Dus 10 dagen. Maar denk niet dat je er dan vanaf bent. Want betalen moet je zowieso!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er wordt onderscheid gemaakt tussen zogenaamde Mulder boetes en het strafrecht. Onder Mulder vallen de lichte verkeersovertredingen, zoals het fietsen zonder verlichting.

Bij Mulderboetes kun je niet zitten ter vervanging van een geldstraf. wel kan je gegijzeld worden, als dwangmiddel, om de boete te betalen.

per Mulder boete kan je 7 dagen gegijzeld worden. boetebedrag blijft dan dus wel open staan en je zal altijd moeten betalen.

Bij strafrecht kun je wel als vervangende straf gaan zitten. De rechter bepaald hoeveel dagen de vervangende straf is. zit meestal tussen de 50 en 80 euro per dag.

Geen id kaart kunnen tonen valt dus wel onder strafrecht en aan deze geldboete zit een vervangende straf gekoppeld die je wel kan uitzitten.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor het antwoord.
In deze situatie zou de betreffende persoon dus maximaal 7 dagen worden gegijzeld tot iemand betaald? Of word deze persoon gegijzeld als straf? Als diegene dus 60 euro per dag kan zitten voor de geldboete, zit deze ongeveer 6 dagen vergeleken met de geldboete in haar geval. Komen de gijzel-dagen van de mulderovertreding daar nog bovenop, of word dit samen berekend? Ik zou namelijk graag willen weten hoelang ze ongeveer in hechtenis word genomen..
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
per mulderbon kan er 7 dagen gegijzeld worden. dit kan dus aardig oplopen als er meerdere bonnen zijn. gijzeling wordt opgeheven als er betaald is. hoeveel dagen ze nu uiteindelijk moet zitten kan hier niet beantwoord worden, omdat we niet weten om hoeveel boetes het precies gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 voor het juiste antwoord. Het fietsen zonder licht zal maximaal 7 dagen gijzeling opleveren. Het niet tonen van de id-kaart zal 1 á 2 dagen zitten zijn afhankelijk van het sanctiebedrag. Het niet tonen is daarna "afbetaald". Het fietsen zonder licht zal alsnog betaald moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Id: meestal 60 euro