Is er een wettelijke minimumleeftijd om vrijwilligerswerk te mogen doen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard onder toeziend oog en verantwoordelijkheid van een volwassene...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees overal minimaal 16 jaar. Maar heb jongere mensen gezien die vrijwilligerswerk doen.

Het beste antwoord

Niet anders dan gewoon werk, vanaf 13 jaar dus maar dan wel allerlei eisen aan het soort werk en hoelang.

Voor vrijwilligerswerk gelden dezelfde regels als voor betaald werk voor jongeren onder de 18 jaar. Vrijwilligers onder de 18 jaar behoren in de ARBO-wetgeving tot de kwetsbare groepen en zijn daarom niet uitgezonderd van zowel de arbeidsomstandighedenwet als de Arbeidstijdenwet.

Heel veel informatie vind je hier: http://www.coherente.nl/upload/images/Map.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, want voor vrijwilligerswerk gelden dezelfde regels als voor betaald werk voor jongeren onder de 18 jaar.
De regels over het soort werk dat jongeren mogen doen, verschilt per leeftijdscategorie:
- Kinderen vanaf 13 jaar mogen buiten schooltijd lichte, niet-industriële hulparbeid verrichten. Met 'niet-industriële (hulp)arbeid' worden hand- en spandiensten bedoeld.
- Kinderen vanaf 14 jaar mogen buiten schooltijd lichte hulparbeid verrichten die samenhangt met het onderwijs.
- Kinderen vanaf 15 jaar mogen buiten schooltijd ochtendkranten bezorgen en lichte, niet-industriële arbeid verrichten.

Ook zijn er regels over op welke tijden jongeren ingezet mogen worden als betaald medewerker, maar ook als vrijwilliger en stagiair. De regels hiervoor verschillen: voor schooldagen gelden andere regels dan voor vrije dagen. Het aantal uren dat zij mogen werken is ook beperkt.
Vrijwilligerswerk waaraan voor jongere vrijwilligers specifieke gevaren verbonden zijn, mag alleen door jongeren gedaan worden onder deskundig toezicht. Er zal extra aandacht besteed moeten worden aan de aanpassing van de werkomstandigheden, zodat de jongeren veilig kunnen werken.
Amadea