Is actio pauliana van toepassing tijdens een faillissement?

Uit literatuur heb ik begrepen dat het een jaar voorafgaand het faillissement is. Maar wat in het geval dat het faillissement al is uitgesproken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Dilara18, men kan toch nooit weten of een faillissement wordt uitgesproken, laat staan dat men weet wanneer het eventueel wordt uitgesproken.

Het beste antwoord

Actio pauliana is buiten faillissement, en geregeld in art. 3:45 BW;
Binnen faillissement heet het faillissementspauliana).
De algemene actio pauliana kan na het uitspreken van het faillissement worden ingesteld door iedere schuldeiser van de debiteur die is benadeeld door de paulianeuze rechtshandeling, dus nadat het faillissement is uitgesproken. Het betreft het terugdraaien van palineuze handelingen die voor of tijdens het faillissement hebben plaatsgevonden.
De algemene pauliana kan na het uitspreken van het faillissement worden ingesteld door iedere schuldeiser van de debiteur die is benadeeld door de paulianeuze rechtshandeling, dus nadat het faillissement is uitgesproken. Het betreft het terugdraaien van palineuze handelingen die voor of tijdens het faillissement hebben plaatsgevonden.

De curator heeft het recht bepaalde handelingen die voorafgaand aan het faillissement zijn verricht ongedaan te maken. Dit ongedaan maken faillissementspauliana.
Een curator zal een handeling ongedaan maken wanneer hij meent dat de boedel, oftewel de gezamenlijke schuldeisers, door deze handeling benadeeld is.
Slechts de curator is bevoegd tot het instellen van faillissementspauliana.
palineuze handelingen moet zijn paulianeuze handelingen.

De curator heeft o.a. de taak om onderzoek te verrichten naar ongebruikelijke transacties die verricht zijn tot 12maanden voorafgaand aan het faillissement. Je kunt denken aan een zuster- en/of moedervennootschap, de bank of vrienden en familie.
Dergelijke (ongebruikelijke) transacties kunnen mogelijk worden aangemerkt als paulianeus handelen.
Toegevoegd op 09 december 2018 21:13: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Speelt de tijdsperiode van één jaar hierbij nog een rol, zoals de vraagstelster verwachtte? Kan de curator een faillissementspauliana bijvoorbeeld maar gedurende één jaar na een faillissement instellen, en daarna niet meer?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni,
De vraagstelster heeft het over een jaar voorafgaand van het faillissement. Dan moet je helderziende zijn. Een faillissementspauliana is tijdens het faillissement en kan alleen de curator instellen.
Het gaat dan om goederen die binnen een jaar van de faillissementsaanvraag zijn verkocht of nog erger, verduisterd. De schuldeiser heeft stelplicht. Er kan sprake zijn in een omkering van de bewijslast als een transactie met gelieerde personen zoals familie of vennootschappen die wetenschap hadden of konden vermoeden dat er sprake was van benadeling van schuldeisers. De verjaringstermijnen zijn verschillend en ingewikkeld vast te stellen. Kan wel tien jaar zijn. Het insolventierecht is sowieso erg ingewikkeld. De omstandigheden van elk faillissement zijn anders.
https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/de-schemerperiode-voorafgaand-aan-een-faillissement/
https://corporatefinancelab.org/2018/05/15/de-pauliana-de-ene-verjaringstermijn-is-de-andere-niet/