Hoe krijg je de Franse nationaliteit?

Hoe werkt een naturalisatie procedure in Frankrijk? Hoelang moet je in Frankrijk hebben gewoond? Bij welke instantie moet je het verzoek indienen en wat kost dat? Beslist de Franse president over de aanvraag?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
12.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou je dat willen/zou dat beter zijn dan je huidige nationaliteit?

Het beste antwoord

Je kunt op drie manieren de Franse nationaliteit krijgen: door geboorte, huwelijk of naturalisatie.

Naturalisatie is afhankelijk van het besluit van de overheid die kan weigeren, zelfs als aan alle voorwaarden wordt voldaan.
- De aanvrager moet meerderjarig zijn, ten minste 5 jaar in Frankrijk hebben gewoond, en er een arbeidsovereenkomst hebben.
- Verder moet je om genaturaliseerd te mogen worden aantonen dat je de Franse taal beheerst op niveau “B1 mondeling”, zoals vastgesteld door het Europees referentiekader. Dat komt overeen met een niveau dat wordt bereikt aan het eind van de middelbare schooltijd. Maar deze eis geldt niet voor personen die ouder zijn dan 60 jaar, of die een handicap hebben, of een chronisch slechte gezondheid.
- Ook moet je aantonen dat je voldoende kennis bezit van de geschiedenis, van algemene culturele kenmerken en van de Franse samenleving.
- Je mag niet veroordeeld zijn voor delicten die het bezit van de Franse nationaliteit verhinderen, geen misdaad hebben begaan die de fundamentele belangen van de natie schendt, ook geen terroristische daad. Er wordt nagekeken of je belastingen aangeeft en betaalt. Strafrechtelijke veroordelingen in Frankrijk en in het buitenland worden gecontroleerd. Een veroordeling tot ten minste 6 maanden onvoorwaardelijke gevangenisstraf maakt naturalisatie onmogelijk, ongeacht het misdrijf.

Door te trouwen met een Franse partner en te voldoen aan de volgende condities kan je ook de Franse nationaliteit verkrijgen:
- de bruiloft is inmiddels 4 jaar geleden
- je verblijft legaal in Frankrijk
- de echtgenoot heeft nog steeds de Franse nationaliteit
- je hebt voldoende kennis van de Franse taal
- je bent niet veroordeeld voor een misdaad die de fundamentele belangen van de natie schendt of voor een terroristische daad, en je bent ook niet veroordeeld geweest tot ten minste 6 maanden onvoorwaardelijke gevangenisstraf (ongeacht het misdrijf).

Je gaat ervoor naar de prefectuur die hoort bij het departement van jouw woonplaats. Daar worden allemaal papieren ingevuld die naar het Ministère de l'Immigration worden gestuurd, waarna het een hele tijd kan duren voordat besloten mag worden dat een rechter jou de Franse nationaliteit kan geven.
Hoeveel het kost heb ik niet kunnen vinden. Veel moeite kost het wel, in elk geval.
Amadea