Heb je als je de vrucht erkend, ook recht op ouderlijke macht?

zie vraag

Toegevoegd na 37 seconden:
ik bedoel: of je dan automatisch de ouderlijke macht hebt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Verschil erkenning en gezag

Door erkenning wordt een man de wettelijke vader. Maar hij is dan geen wettelijke vertegenwoordiger. Hiervoor moet een man eerst het ouderlijk gezag aanvragen.

Met ouderlijk gezag kan de vader beslissingen nemen over de opvoeding en verzorging van het kind. Ook kan hij rechtshandelingen verrichten namens het kind, bijvoorbeeld het zetten van een handtekening of het voeren van een gerechtelijke procedure.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u!

Andere antwoorden (1)

Nee, na erkenning moet je nog even langs het kantongerecht om gemeenschappelijk ouderlijk gezag te krijgen. Het is een heel eenvoudige procedure, in 'mijn tijd' bestond hij uit een formulier invullen en bij de kantonrechter in de brievenbus doen.