Moet moeder ook kinderalimentatie betalen ?

De dochter van mijn man woont al ruim 2 maanden bij ons omdat het bij moeder niet meer ging .
Ten tijde van de scheiding is er een kinderalimentatie vastgesteld door de vader te betalen ,mijn man betaald nog voor zijn zoon van 19 die 32 uur per week werkt en niet naar school gaat.
Nu wil moeder niet betalen voor dochter en zegt jullie zorgen voor haar en ik betaal nog steeds alles voor mijn zoon . niet helemaal fair in mijn ogen omdat de zoon volgend jaar 21 wordt en de dochter nu 16 is.
Wat zijn de rechten hier in , moeder heeft een vaste baan en een eigen huis .
Kunnen we het onderling regelen of moeten ze weer tegenover elkaar in de rechtbank gaan staan .

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K

Het beste antwoord

http://www.scheidingsinformatie.nl/alimentatie/alimentatie/kinderalimentatie/artikel/220/wanneer-moet-er-kinderalimentatie-betaald-worden%3f
Als moeder kun je ook alimentatie verschuldigd zijn, voor de verzorging van je kind.. Meestal is dit de vader die alimentatie betaald, omdat de kinderen in de meeste gevallen bij de moeder woont, maar als dat andersom is, moet de alimentatie door de moeder worden betaald. Aangezien jullie het blijkbaar niet eens zijn, lijkt dit in overleg moeilijk, of niet te regelen, om die reden zou ik toch maar een advocaat in de arm nemen om een verzoek in te dienen bij de rechtbank, om de alimentatie opnieuw vast te stellen. Is er wel een gesprek mogelijk, dan kunnen jullie dit onderling op lossen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet of je ervan op de hoogte bent, of er recht op hebt, maar je kunt een toevoeging aanvragen, zodat je alleen een eigen bijdrage moet betalen voor een advocaat. Dat drukt de prijs aanzienlijk.
https://www.advocatenorde.nl/704/bedrijven/veelgestelde%20vragen/kan-ik-een-advocaat-betalen.html
De alimentatie moet opnieuw worden vastgesteld, zodat beide partijen krijgen waar zij recht op hebben.
Informeer eens bij een advocatenbureau bij je in de buurt, wat de kosten zijn, van de eigen bijdrage, dan weet je waar je aan toe bent.
Meestal zijn die kosten het wel waard.

Andere antwoorden (2)

Ouders hebben allebei een zorgplicht en gaan zij uit elkaar, dan zijn zij verplicht om hun kind tot het 21 is, financieel te ondersteunen. De ouder die de verzorging op zich heeft genomen, dus die waar het kind woont, zal daarbij ook financieel ondersteund moeten worden door de andere ouder en wel in de vorm van alimentatie. Het maakt dus niet uit of het de vader of de moeder is. Zodra het kind 18 is, zal het kind zelf alimentatie ontvangen en worden hiermee de afspraken gemaakt.

Aangezien het kind nu bij jullie woont, hebben jullie een goede reden om het alimentatiebedrag te laten herberekenen. Het feit dat sinds januari de wet veranderd is en de belastingaftrek is vervallen, wordt de draagkracht van de betalende partner verlaagd én in veel gevallen wordt het kindgebonden budget verhoogd,omdat de verzorger bijv. alleenstaande ouder is. Dit kan alleen al een reden zijn om het bedrag te wijzigen.

Indien beide ouders niet goed met elkaar kunnen overleggen, is het goed om een juridisch/financieel adviseur een herberekening te laten maken. Je kunt nu eenmaal niet eenzijdig zomaar het bedrag verlagen. Vraag eens advies bij bijv. "Alimentatiewijzer.nl".... zij geven vrijblijvend informatie over het maken van een herberekening en hebben juridisch adviseurs die er alles over kunnen vertellen.
Is er geen overleg mogelijk, dan zal je een advocaat in de arm moeten nemen, die de herberekening maakt uit ook haar gegevens. Zo weet je beter of de een niet teveel ontvangt of de ander teveel betaalt. Ook zij kan dan een advocaat nemen die een tegenberekening maakt...vaak is dit echter niet nodig want het kost nu eenmaal geld.

Alimentatiewijzer.nl is speciaal hiervoor in het leven geroepen, het kan dus geen kwaad om even op hun site te kijken. Je wordt er wellicht wijzer van ;-)
amc
8 jaar geleden
Hoi,

Nare situatie is dit. Zelf ben ik 19 en maak hetzelfde mee. Ongeveer 5 jaar geleden is de alimentatie die ik krijg van mijn beide ouders vastgesteld tijdens een rechtszaak. Het ging hoofdzakelijk om mijn vader, maar mijn moeders draagkracht is ook in die uitspraak vermeld. Als jullie zo'n uitspraak hebben, kun je die indienen bij het LBIO. Zij zullen het geld dan gaan innen bij de betalingsplichtige. Maar daar heb je dus wel een uitspraak voor nodig!
Als je die niet hebt, kun je de moeder niet dwingen het te betalen... Niet erg eerlijk inderdaad. Je zou om de tafel kunnen gaan zitten om een regeling te treffen, maar ik weet niet hoe de relatie tussen jullie gezin en dat van haar is. Anders toch echt naar de rechter stappen...