Wat als de ontvanger niet betaald bij rembours bestelling?

Ik wil voor mijn webshop kopers graag zo veel mogelijk opties geven om hun pakket te ontvangen en te betalen.

Uiteraard komt rembours hier ook bij kijken. Maar ik vraag me af: Als ontvanger het pakket niet wil aannemen of betalen, wie moet er dan betalen en wat gebeurd er met het pakket?

Het lijkt mij namelijk dat iemand verantwoordelijk is voor de verzendkosten, en als de klant dat niet betaald wil ik niet dat ik daar dus verlies op draai.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Antwoorden (3)

Het risico ligt helaas in die gevallen toch bij jezelf. Heb je schriftelijke bevestiging en/of contract dan zou je op grond van je algemene voorwaarden de kosten kunnen verhalen. Het moet dan wel om relevant bedrag gaan want anders is het zinloos een procedure te starten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je iets onder rembours verstuurd zal de ontvanger moeten tekenen en betalen. Doet hij, of wil hij dit niet, dan gaat het pakket retour naar de afzender. De afzender moet dan wel kosten betalen. Je verliest hier dus geld mee. Het gebruik maken van deze service kost je 1% van het totale bedrag, TNT houdt dit automatisch van je in.

Daarom zie je steeds minder vaak de optie "onder rembours" aangeboden. De ondernemer/verzender loopt een risico. Daarnaast zitten er nog wat voorwaarden aan dit systeem. Het kan alleen worden gebruikt in Nederland, en er is een beperking op het maximale remboursbedrag.

Bij TNT is alles terug te vinden.

---

Verstuurt u kostbare goederen? Dan is het fijn als u zeker weet dat PostNL uw pakket pas aflevert wanneer de ontvanger heeft betaald. Als u een pakket met Betaalservice verstuurt, heeft u die zekerheid. PostNL reikt het pakket pas uit als de geadresseerde het door u opgegeven bedrag betaalt. Dat doen we aan de deur.

- We maken het geïnde bedrag (met inhouding van 1% provisie) aan u over
- We vragen de geadresseerde altijd om te tekenen voor ontvangst
- U ontvangt standaard een verzendbewijs
- Verhoogde aansprakelijkheid tot € 500,-
- U kunt uw zending volgen via Track & Trace
- U ontvangt standaard een handtekening voor ontvangst (digitaal)
- De ontvanger van een Betaalservice-zending dient deze met gepast geld te betalen
- Uitsluitend mogelijk binnen Nederland
- Maximale remboursbedrag is € 1000,-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom maak je geen gebruik van de optie vooraf betalen mbv bv ideal?