Onder welke voorwaarde mag beleid worden gewijzigd en wanneer mag een beschikking worden ingetrokken of gewijzigd in verband met een beleidswijziging?

Toegevoegd na 32 minuten:
Het gaat hier om bestuursrecht.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
paulus811
8 jaar geleden
Een beetje meer verband of toelichting in de vraag zou enorm helpen om m te begrijpen.
tinus1969
8 jaar geleden
Dat je vraag over bestuursrecht gaat is duidelijk, ook zonder toevoeging. Maar wat voor soort beschikking gaat het om, en wat voor beleidswijziging, welk bestuursorgaan?
Antoni
8 jaar geleden
De algemene beginselen van behoorlijk bestuur zijn van toepassing. Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_beginselen_van_behoorlijk_bestuur vind je een overzicht. Hierbij een deel van de tekst: 1. Formele beginselen Iedere bevoegdheid van de overheid (inclusief die van de gedecentraliseerde overheden zoals waterschappen, provincies, gemeentes) om besluiten te mogen maken moet terug te voeren zijn op bevoegdheid die door de formele wetgever is toebedeeld. Voorbeelden zijn: legaliteitsbeginsel, zorgvuldigheidsbeginsel, motiveringsbeginsel, formele rechtszekerheidsbeginsel en het beginsel van fair play. 2. Materiële beginselen De materiële beginselen hebben betrekking op de inhoud van bestuursbesluiten. Voorbeelden zijn: specialiteitsbeginsel, materiële rechtszekerheidsbeginsel, vertrouwensbeginsel, gelijkheidsbeginsel en het verbod op détournement de pouvoir.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met betrekking tot bijv een subsidiebeschikking kan het zijn dat deze voor een bepaalde looptijd wordt toegekend met mogelijkheid tot verlenging. Het is echter inderdaad mogelijk dat het beleid wordt gewijzigd en dat derhalve de subsidie niet opnieuw verstrekt wordt.
Ook kan een begunstigende beschikking (ik zal maar weer de subsidie als voor eeld houden) worden ingetrokken als er zodanig verkeerde gegevens verstrekt zijn, dat het bestuursorgaan tot een andere afweging gekomen is dan dat het BO zou doen als dat wel de goede gegevens bij hen bekend waren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dankjewel lieverds!

Antwoorden (1)

Het beleid kan altijd wijzigen. Bij een ingrijpende wijziging hoort een overgangsregeling, zeker als er belanghebbenden zijn. Een bestaande rechtsverhouding wijzigen t.g.v. gewijzigd beleid kan alleen maar als daar goede redenen voor zijn (een concludente en draagkrachtige motivering van de beleidswijziging) én er maatregelen worden genomen om nadeel te voorkomen.
Als je een beschikking of vergunning hebt die in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel wordt gewijzigd of ingetrokken, op een manier dat je daar nadeel van ondervindt, maak dan bezwaar.
teusvh