Mijn verhuurder komt na een half jaar ineens met huisregels, waaronder huisregels die afwijken van eerder gemaakte afspraken. Mag dit?

Ik huur een kamer, mijn verhuurder wist dat ik wel eens een blowtje rook, dit was nooit een probleem, nu ineens krijg ik een briefje onder de deur met huisregels waarop dit niet mag.

Ook speel ik paintball, een van de regels is ook dat ik geen wapens mag hebben, mijn marker valt echter onder de wapenwet.

Ik ben niemand tot last, heb niet eens boxen, en mijn huisgenoot rookt vaker een blowtje dan ik doe, waar ik geen probleem mee heb.

Mag mijn verhuurder spontaan een half naar ja dato aankomen met, in mijn ogen, dit soort belachelijke regels?

Toegevoegd na 53 minuten:
een van de nieuwe regels is ook dat ik geen apparatuur van meer dan 1000 watt mag gebruiken, dus mijn waterkoker en stofzuiger kunnen ook niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze zaken zouden in het huurcontract vermeld moeten worden en zelfs daarin mogen enkel redelijke dingen staan. Zolang je je verder aan alle wettelijke regels houdt zijn de enige extra regels die mogen opgelegd worden: jou regels. Tenslotte ben jij de huurder en zolang jij de kamer huurt, is de kamer van jou en gelden er jou regels.

Antwoorden (1)

Eenzijdig de regels veranderen is niet handig. Je kunt de verhuurder melden, dat je de situatie beschouwt als eenzijdig het contract veranderen.
Op het moment dat jij de regels accepteert, dan dien je aan de nieuwe regels te houden. Nu zal het wel loslopen dat je in grijze gebied zit. Maar de verhuurder heeft nu wel een grond als het uit de hand loopt of als de situatie verslechterd.
Ga wel in gesprek, dat je leeft volgens de oude regels. En dat sommige acceptabel zijn en andere wat lastiger zijn. En de verhuurder zal zeer goed weten elke regels dat zijn.

Je kunt melden, dat jij niet alleen nieuwe regels kunt na komen. En dat je beroep doet gewoonte recht. Je kunt een voorstel doen, dat sport artikelen niet als wapens worden gezien en dat soft drugs gebruik gedoogd wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat van de 1000 W vindt ik vreemd, maar blijkbaar is dat gebaseerd op het feit dat de huur inclusief energie verbruik is.