Ik kan er niets anders van maken dan dat bij betaling met contant geld de dief de rechtmatige eigenaar is van de gewonnen prijs. De verkoper van het lot heeft gewoon een lot verkocht waarbij hij niet hoefde te twijfelen, het geld was echt en de transactie correct afgerond. Dat is allemaal rechtmatig gegaan.
De dief moet het gestolen geld uiteraard teruggeven aan de rechtmatige eigenaar van het geld maar dat is wat anders. Dat had hij ook moeten doen als er niets was gewonnen of wanneer hij er een fles drank van had gekocht in de supermarkt.
Als iemand geld steelt van een ander en met dat geld in een winkel een fiets koopt, hoeft de winkelier niet uit te zoeken hoe die persoon aan het geld komt. Ook niet als iemand met een pinpas betaalt, want misschien is de eigenaar van de pas (tegen de regels van de bank in) wel zo onverstandig geweest om pas en code uit te lenen. Maar dat is een zaak tussen hem en de bank.
Bij gebruik van een credit card heb ik twijfel hoe het zit, want bij transacties daarmee moet een handtekening worden gezet en die moet de verkoper controleren.
Mijn credit card opmerking geldt bij aankoop op een fysieke locatie. Gaat het om een elektronische transactie dan is het hetzelfde als het gebruik van een pinpas, waarbij de handtekening ook niet gecontroleerd kan worden.
Toegevoegd op 03 februari 2019 06:33: tekst