Heeft een voetganger altijd voorrang op een voetpad?

Deze ochtend was het nog helemaal donker en er was een man totaal in het zwart gekleed op de middenberm zant wandelen om de volgende rijstrook over te steken. Ik zag hem te laat waardoor ik niet meer kon remmen, maar ik veronderstelde ook dat hij zou stoppen. Hij was echter met zijn gsm bezig en liep gewoon over zonder te kijken waardoor ik een beetje moest uitwijken. Had hij dan voorrang?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Inekez1
2 jaar geleden
Voetpad of zebrapad?
LeonardN
2 jaar geleden
@SaraV Je vraag is onduidelijk.
Een voetpad is een plek waar een auto niet vaak komt. Een middenberm is vaak geen voetpad.
Kan je de situatie schetsen en de schets uploaden en/of de situatie tonen via google maps?

Antwoorden (3)

Een voetganger is een weggebruiker, maar geen bestuurder. De voorrangsregels gelden dan ook niet voor voetgangers.
escape
2 jaar geleden
SaraV
2 jaar geleden
Maar hij moet dus wel degelijk uitkijken of hij kan oversteken?
TurfGraver
2 jaar geleden
Rechtdoor op zelfde weg wel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Maar... Moet de bestuurder de voetganger op het zebrapad nu wel of niet voor laten gaan ?
Je vraag is onduidelijk. Wellicht dat je voetpad zegt en zebrapad bedoelt.

?? Heeft een voetganger altijd voorrang op een voetpad? https://nl.wikipedia.org/wiki/Voetpad
!! Nee. Enkel als een voetganger rechtdoor gaat en een bestuurder afslaat moet de bestuurder de voetganger voor laten gaan.

?? Heeft een voetganger altijd voorrang op een zebrapad?
!! Ja, daar heeft een voetganger altijd voorrang, ongeacht kledij, ongeacht of hij oplet of niet.
===
BIJNA altijd voorrang (natuurlijk niet als het zebrapad ook verkeerslichten kent en deze voor jou op groen staan en de voetganger op rood)

Voorrang
Nederland
In Nederland zijn de verkeersregels omtrent voetgangersoversteekplaatsen beschreven in artikel 49 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. De wet stelt dat bestuurders verplicht zijn om voorrang te verlenen aan voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die oversteken op een voetgangersoversteekplaats of kennelijk op het punt staan om dit te doen.[1]

Er zijn enkele uitzonderingen waarbij een bestuurder niet hoeft te stoppen voor een voetgangersoversteekplaats:[1]

De bestuurder bestuurt een motorvoertuig dat onderdeel is van een militaire colonne.
De bestuurder bestuurt een motorvoertuig dat onderdeel is van een uitvaartstoet. Er moet dan wel een speciale vlag op het voertuig zichtbaar zijn.
Er staat bij de VOP een verkeerslicht dat op dat moment aan voetgangers of invaliden een rood licht of een geel knipperlicht toont.
Toegevoegd op 29 november 2021 23:42: bron
LeonardN
2 jaar geleden
Bij de regel 'rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer', geldt dit ook voor voetgangers. Een auto die de hoek om gaat moet voorrang geven aan een voetganger die op diezelfde weg loopt en niet afslaat. ... Wie een zebrapad gebruikt of aanstalten maakt om het te gebruiken heeft altijd voorrang