Mag ik mijn koopwoning bewoonbaar maken, zonder akkoord mede eigenaar?

Stukje achtergrond informatie. Ik heb samen met mijn ex-partner 2 jaar geleden een huis laten bouwen, welke on maart is opgeleverd. In september 2022 zijn wij uit elkaar gegaan en ik ben vanaf januari al bezig om het huis en de hypotheek over te nemen. Nu staat verder het huis sinds de oplevering leeg en wordt het huis door mij onderhouden (onkruid wieden, afval van de bouw afstorten). Gezien ex-partner sinds onze splitsing sinds meer in de buurt woont en ook niets met het huis doet, heb ik de vraag gesteld of hij ermee akkoord gaat dat ik met het bewoonbaar maken van de woning ga beginnen (betreft verven van de muren en het leggen van de vloer). Hij geeft hier geen akkoord voor, omdat hij nog een sleutel van de woning heeft en eventuele schade op hem verhaald kan worden.
Ik begrijp dat het vervangen van de sloten geen mogelijkheid is, maar het is verder ook mijn woning. Heb ik zijn akkoord toch nodig?
Ik zou graag hierover advies willen.
Hij woont niet meer in de buurt*
--
De overname van de hypotheek is inderdaad nog steeds niet rond, omdat meneer het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheids formulier niet wilt ondertekenen en niet akkoord gaat met het bedrag wat ik nu meer betaal aan hypotheek en vaste lasten met betrekking tot de woning dan hem.
--
Het is inderdaad de bedoeling om in de woning te gaan woning en niet om deze door te verkopen.

9 maanden geleden
in: Wetgeving
4.6K
ronron1212
9 maanden geleden
Vanaf januari bezig het his en de hypotheek over te nemen? Je bedoeld dat je dt nog seeds niet rond hebt.
tinus1969
9 maanden geleden
Waar woon je nu?
tinus1969
9 maanden geleden
Is het de bedoeling dat je in dat huis gaat wonen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
@tinus1969
Wat maakt dat uit ?
tinus1969
9 maanden geleden
@oze, alles.
tinus1969
9 maanden geleden
Het heeft namelijk pas zin om dat huis bewoonbaar te maken als je er woont of binnenkort gaat wonen. En dat laatste heeft pas zin als de hypotheek geregeld is. Anders zal het verkocht moeten worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
Het gaat om de vraag of het mág. Niet of het zinvol is.
tinus1969
9 maanden geleden
Als het niet zinvol is, heeft mede-eigenaar een belang om het tegen te houden.
Monoklino
9 maanden geleden
De overname van de hypotheek is inderdaad nog steeds niet rond, omdat meneer het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheids formulier niet wilt ondertekenen en niet akkoord gaat met het bedrag wat ik nu meer betaal aan hypotheek en vaste lasten met betrekking tot de woning dan hem.
--
Het is inderdaad de bedoeling om in de woning te gaan woning en niet om deze door te verkopen.

Antwoorden (1)

Als het bewoonbaar maken verder gaat dan normale onderhoud is voor beheer in de zin van exploitatie wel toestemming nodig van mede eigenaar. Lees verder:
"De wet gaat er van uit, dat het beheer van de gemeenschappelijke goederen plaatsvindt door de deelgenoten tezamen, tenzij een regeling anders bepaalt. Onder beheer zijn begrepen alle handelingen die voor de normale exploitatie van het goed dienstig kunnen zijn, alsook het aannemen van aan de gemeenschap verschuldigde prestaties (art. 3:170 lid 2 B.W.).

Handelingen dienende tot gewoon onderhoud of tot behoud van een gemeenschappelijk goed, en in het algemeen handelingen die geen uitstel kunnen lijden, kunnen door ieder der deelgenoten zo nodig zelfstandig worden verricht (art. 3:170 lid 1 B.W."
erotisi
9 maanden geleden