Wanneer kun je als getrouwde buitenlandse de Nederlandse nationaliteit aanvragen?

Hoeveel jaar dien je getrouwd te zijn? Moet je verplicht de nederlandse taal spreken of is een andere Europese taal ook goed.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Na 5 jaar.

De belangrijkste voorwaarden
Vreemdelingen die de Nederlandse nationaliteit willen krijgen, moeten aan enkele voorwaarden voldoen, zoals:

•Zij wonen 5 jaar of langer legaal in Nederland
•Ze hebben een geldige verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd of voor een verblijfsdoel dat niet tijdelijk is (dus bijvoorbeeld geen studie)
•Zij zijn voldoende ingeburgerd en kunnen Nederlands spreken, lezen, schrijven en verstaan
•Zij zijn bereid afstand van hun huidige nationaliteit te doen
•Zij moeten enkele documenten kunnen tonen zoals een geboorteakte en een certificaat van de naturalisatietoets
•Zij mogen de laatste vier jaar geen gevangenisstraf of hoge geldboete hebben gekregen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Logisch is het dat ELKE nederlander nederlands spreekt. Dis ja, je moet nederlands praten. (Mag met accent, en hoeft echt niet foutloos)
Je moet op dit moment vzv ik weet 5 jaar getrouwd zijn. (Mijn ega kon nog na 3 jaar nederlanderschap aanvragen, begin jaren 90.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad na 5 jaar. Een buitenlandse collega van mij vierde pas haar "Nederlanderschap" wat ze kreeg omdat ze 5 jaar getrouwd was - ze spreekt trouwens heel goed nederlands.

Toegevoegd na 3 uur:
ik bedoelde: getrouwd met een Nederlandse man natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je met goed gevolg de inburgeringscursus hebt gedaan .
En die is nu verplicht !
Je kunt hem via een school doen .
Of je kunt het thuis doen en dan een examen afleggen in bepaalde steden die daarvoor zijn aangewezen .
Dan ben je verplicht nederlands te leren en kennis hebben over nederland .