strafzaak: als geen uitstel wordt verleend en daarom bij verstek wordt veroordeeld, volgt de rechter dan altijd de eis van de officier van justitie?

kan dan ook vrijspraak gegeven worden? kun je dan ook in hoger beroep. is het verlofstelsel dan van toepassing?

Toegevoegd na 56 minuten:
hoe zit het dan als je een vakantie gepland hebt? of ineens in het ziekenhuis komt (dat is de essentie van mijn vraag nu eigenljik)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

De essentie van de vraag:
In het strafproces kan een procespartij de rechter verzoeken om de behandeling van een zaak uit te stellen. Dit wordt aanhouding genoemd. Aanhouding kan bijvoorbeeld aan de orde zijn als de verdachte door ziekte niet op de zitting aanwezig kan zijn.
Voor de behandeling van verzoeken tot aanhouding van strafzaken is door het LOVS
(Landelijk Overleg van Voorzitters van de Strafsectoren) op 18 november 2011 een hernieuwd aanhoudingenprotocol vastgesteld.
Het protocol heeft voornamelijk betrekking op verzoeken om de behandeling van een zaak uit te stellen die voorafgaand aan de zitting zijn ingediend. Voor tijdens de zitting gedane verzoeken dient het protocol zoveel mogelijk conform te worden toegepast.
Wil men in Hoger Beroep dan kan het Hof besluiten om het hoger beroep niet te behandelen door gebruik te maken van het verlofstelsel. Het verlofstelsel is van toepassing bij een strafzaak waarin de kantonrechter enkel een boete tussen de 50 en 500 euro heeft opgelegd.
zie ook mijn antwoord
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/559512/verstek-veroordeeld-zaak-keer-voorkomen

Toegevoegd na 32 minuten:
Een zitting kan worden uitgesteld als men op het geplande tijdstip onmogelijk aanwezig kan zijn, omdat men dan nog ziek is of wegens een geplande vakantie. Men dient het verzoek te onderbouwen door bv een medische verklaring van de huisarts of een kopie van de reisbescheiden van een geplande vakantiereis bij te voegen.
Zonder onderbouwing zal het verzoek meestal worden afgewezen.
Het uitstel dient aangevraagd te worden bij de griffie van het gerecht waar men moet voorkomen. Wanneer men zeer kort voor de behandeling van de zaak een verzoek wil doen om de zaak uit te stellen, kan dat ook telefonisch. Uitstel van de behandeling van de zaak dient zo snel mogelijk te geschieden nadat de dagvaarding is ontvangen.

Toegevoegd na 3 uur:
In artikel 410a Wetboek van Strafvordering (Sv) is het verlofstelsel geregeld.

Toegevoegd na 4 uur:
Als de verdachte helemaal niets heeft gedaan, dus niet op de zitting verschijnt en ook de advocaat niet heeft gemachtigd, zal de OvJ om verstek verzoeken. Wordt dit door de rechter verleent dan wordt de zaak bij verstek behandeld. Dat betekent meestal dat de rechter de eis van de Officier van Justitie volgt (vrijspraak is dus zeer onwaarschijnlijk).
Een advocaat kan niets meer doen aangezien er geen mogelijkheid meer is van bezwaar of beroep.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Men kan tegen een verstekvonnis in een strafzaak in principe alleen nog in hoger beroep als men kan aantonen niet op de hoogte te zijn geweest van de zittingsdatum. Dat wordt meestal een moeizame vertoning.

Andere antwoorden (1)

Als je onverwacht niet kan komen, kan je iemand namens jou laten verschijnen. Als dat ook niet kan kan de rechter de zaak verdagen om op een later tijdstip de zaal inhoudelijk te behandelen.

De rechter en OvJ zijn onafhankelijk van elkaar. Als je niet komt opdagen zal de rechter o basis van de bewijsstukken een straf uitspreken. Dit kan ook vrijspraak zijn als de rechter niet overtuigd is. Door te komen en je verhaal te doen bij de rechter heb je echter de kans om je eigen zaak te bepleiten en dat kan wel meehelpen om een lagere straf te krijgen dan geëist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In een strafzaak? Waar staat dat? Nog nooit van gehoord.
Men is niet verplicht op de zitting te verschijnen. Men kan de verdediging overlaten aan een advocaat, die dient men hiervoor te machtigen en de rechter moet hiermee instemmen. In art. 28 Wetboek van Strafvordering is bepaald dat de verdachte zich door een of meer raadslieden mag doen bijstaan. En een 'raadsman' is een advocaat.