Waar heb ik recht op als de zorgverzekeringsmaatschappij hun belofte niet (op tijd) nakomt?

Omdat ik bij UnitedConsumers een contract heb getekend voor het jaar 2012 en 2013 zou ik van hen medio maart een PS3 ontvangen.

Ik wacht al sinds december 2011 en vandaag ontvang ik een mail waar het op neer komt dat het ze niet gaat lukken om in maart de PS3 op te sturen en dat het nu VANAF medio april pas (waarschijnlijk) verzonden kan worden.

Ik vind dit best oneerlijk en slecht geregeld want ze weten al sinds december dat ik lid bij hen ben en ik vind dat ze genoeg tijd hebben om dat in orde te maken. Ik vraag me af of ik nu iets kan doen waardoor ze mij tegemoet kunnen komen.

Kan ik ze bijvoorbeeld om een extra controller vragen of bijvoorbeeld om een bepaalde ''korting''.

Waar heb ik recht op in zulke situaties?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar een maandje... Relax...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine 74.. Ik kan geen link zetten tussen uw reactie en mijn vraag. Toch bedank ik u voor uw bijdrage/ betrokkenheid.

Antwoorden (2)

Lees even waarvoor je getekend hebt, het is zeker niet netjes dat het allemaal zolang duurt. Je kan natuurlijk altijd vragen om coulance of je kan voorleggen dat je zelf de ps3 koopt en dit declareert. Alles moet wel in overleg gaan want, je hebt er hoogstwaarschijnlijk geen RECHT op.

Toegevoegd na 8 minuten:
Sorry, ik heb de voorwaarden nog even gelezen.
''ER WORDT NIET GECORESSPONDEERD OVER DE ACTIE''

UnitedConsumers kan te allen tijde deze Actievoorwaarden wijzigen. In dat geval zal een gewijzigde versie van de Actievoorwaarden op de site worden geplaatst, voorzien van een datum waarop de wijziging ingaat.

UnitedConsumers is bij opgave door deelnemer via haar website niet verantwoordelijk voor storingen in netwerk, hardware of software die resulteren in beperkte, vertraagde of verloren gegane gegevens. Alle auteursrechten op de inhoud van deze site, waaronder alle teksten, afbeeldingen, lay-out, software of overige informatie, komen toe aan UnitedConsumers.

Informatie, afbeeldingen, mondelinge mededelingen, opgaven etc. met betrekking tot deze aanbieding en de belangrijkste kenmerken van het Kado die worden verstrekt worden zo nauwkeurig mogelijk (weer)gegeven of gedaan. UnitedConsumers garandeert echter niet dat dit product volledig met de gegeven informatie of afbeelding in overeenstemming is. Afwijkingen kunnen in beginsel geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of ontbinding.

UnitedConsumers zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het uitvoeren van uw aanvraag voor de VGZ zorgverzekering en bij de uitvoering van de bestelling van een Kado.

>>> Over de actie en de Actievoorwaarden kan niet worden gecorrespondeerd. <<<<

Op deze actie is Nederlands recht van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In eerste oogopzicht lijkt deze vraag op een zaak die recentelijk voor de rechter gekomen is. Hierin had een klant via een telefoonwinkel (Typhone) een mobiel abonnement met gratis computer afgesloten. De computer werd maar niet geleverd en de klant ontbindt de overeenkomst omdat er sprake was van wanprestatie. Vodafone nam de positie in dat het cadeau van Typhone kwam en dat zij daar dus niet verantwoordelijke voor waren, maar omdat het contract alleen tussen Vodafone en de klant was ging de rechter daar niet in mee: Typhone was slechts tussenpersoon en Vodafone was dus verantwoordelijk voor het uitvoeren van de overeenkomst.

De vraag is nu of de zaken vergelijkbaar zijn: is UnitedConsumers in dit geval slechts tussenpersoon? Of is er sprake van een overeenkomst tussen u en UnitedConsumers waarbij VGZ de uitvoerende partij is (maar dus geen directe relatie met u heeft?) Dan zijn er een aantal wegen die u kan bewandelen.

U kunt de contractpartij een brief sturen waarin u ze een termijn geeft om de afspraak alsnog na te komen. De wet stelt dat dit een redelijk termijn moet zijn. Wat is redelijk in dit geval? Ik zou zeggen twee tot vier weken. Als ze dit niet nakomen dan is dit grond voor ontbinding (artikel 6:265 BW). Na een ontbinding heeft u recht op schadevergoeding. Dit zal in beginsel bestaan uit de (meer)kosten die u moet maken om elders verzekerd te worden, plus de kosten om op een andere manier de PS3 te ontvangen.

Ik heb echter wel een onzekerheid. Kan een zorgverzekering tussentijds ontbonden worden? Ik ken de wet op zorgverzekeringen niet uit mijn hoofd. In beginsel lijkt me dat ook dat soort overeenkomsten onder het algemene contractenrecht valt, maar het kan zijn dat de wet hier anders over oordeelt.

In het geval dat u twee overeenkomsten heeft, namelijk een met UnitedConsumers als lid waarbij u de computer krijgt, en 1 bij VGZ dan is het iets anders. Dan zou u eventueel kunnen proberen de overenkomst met UnitedConsumers te ontbinden en een schadevergoeding claimen.

In het kort: er is geen recht op een korting of op een extra controller. Er is waarschijnlijk wel recht op (gedeeltelijke) ontbinding en schadevergoeding. Maar dan ligt de bal wel bij jou: jij moet je in gaan spannen om die schadevergoeding ook daadwerkelijk te innen. Ik schat in dat dit niet zonder tussenkomst van een rechter gaat gebeuren. Het sturen van een ingebrekestelling kan desalniettemin nooit kwaad.