Moet een politieagent toestemming geven om gefilmde beelden van deze persoon te publcieren? Zie filmpje

http://www.dumpert.nl/mediabase/6647065/41c285c8/lieve_pliesiemevrouw_wil_niet_gefilmd_worden.html

In dit filmpje dreigt de politieagente aangifte te doen als het gemaakte filmpje waarin haar hoofd duidelijk zichtbaar is wordt gepubliceerd.
Zal haar aangifte terecht zijn? Is het inderdaad verboden om beelden te publiceren als dit door de politie niet geaccepteerd wordt?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even over de beelden (ja ja geen antwoord).
Best wel zielig als je niks beters te doen hebt dan de politie te filmen als zij hun werk doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vragensteller is nu zelf ook verantwoordelijk voor het verspreiden van dit youtubefilmpje via Goeie Vraag.

Het beste antwoord

Hoofdregel is dat filmen en fotograferen op de openbare weg mag, omdat het valt onder de vrijheid van informatiegaring (onderdeel van de vrije meningsuiting,
Artikel 10 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
Hetgeen hier in het youtubefilmpje gefilmd wordt, valt niet onder het hoofdstuk vrije nieuwsgaring, het is geen vergaring van informatie zoals bv bij filmen door journalisten, integendeel, het is provocatie gepaard met onbeschoft en dronkenmansgedrag. Dit hoeft ook van een journalist niet te worden getolereerd. Journalisten hebben vaak een speciale vergunning en dragen dan hun licentiekaart zichtbaar.
Mensen hebben portretrecht. Dat wil zeggen dat als er een “redelijk belang tegen publicatie” is, je het filmpje (of de foto) niet zomaar mag publiceren. Het wil niet zeggen dat ze het filmen of fotograferen zelf al mogen verbieden, de foto’s en filmpjes mogen alleen niet zomaar verspreid worden.
Op deze gronden is het op een dergelijke wijze gebruiken van een portret via dit youtubefilmpje in beginsel aan te merken als een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de gefilmde politieagent(e).
Politieagenten die gewoon aan het werk zijn, mogen gefilmd worden, zolang men hen niet hindert bij hun werk, zoals bv hen voor de voeten lopen of uitdagen, zoals in het filmpje duidelijk te zien is hoe dat gebeurt.
Ook worden de aanwijzingen van de politie niet opgevolgd. Zet je zo’n filmpje, ondanks de belofte dit niet te doen, toch online, dan dient men minstens de gezichten onherkenbaar te maken.
Zie Uitspraak van 15 maart 2015 inzake foto”s van flitsende agenten.
http://jure.nl/AT0895
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is inderdaad verboden om iemand herkenbaar op sociale media te plaatsen

Net zo als dat mensen in wegmisbruikers onherkenbaar gemaakt worden als zij niet op tv willen komen

En dat heet portretrecht

Het portretrecht is het recht van een geportretteerde persoon om zich in bepaalde gevallen te verzetten tegen publicatie van hun portret.

Onder portret wordt in dit verband verstaan elke zichtbare weergave waarop iemand herkenbaar is afgebeeld, bijvoorbeeld in een foto, schilderij, tekening of in filmbeelden. Als er op een foto of film meerdere personen te zien zijn, heeft elk van hen het portretrecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, in het publieke domein mag gewoon gefilmd worden. Beelden mogen vervolgens zonder toestemming van de betrokkenen gepubliceerd worden.

Anders wordt het als de filmer het politieoptreden hindert, niet voldoet aan bevel of vordering of door zijn gedrag voor onrust zorgt (SR en APV artikelen). De man kan hier dan voor aangepakt worden. Echter de reeds geschoten beelden kan hij later alsnog op het net zetten.
AlphaLimaSierra