Als neven en nichten met elkaar trouwen, hebben ze dan een dubbele achternaam?

Stel neef van den Berg en nicht van den Berg (kunnen dezelfde achternaam hebben) gaan een huwelijk of een partnerschap aan. Je mag dan je naamgebruik wijziging. Dus als neef en/of nicht kiezen voor hun eigen achternaam en de achternaam van de partner (of andersom), betekent dit dan dat ze dan "van den Berg - van den Berg" kunnen heten?

Toegevoegd na 2 minuten:
Of nicht en nicht en neef en neef natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom moeten ze familie zijn? Ze kunnen toch toevallig dezelfde achternaam hebben. Dus je vraag is niet alleen van toepassing op familie, maar gewoon op mensen die toevalligerwijs dezelfde achternaam hebben en met elkaar trouwen.

Het beste antwoord

Je hebt bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap de volgende opties voor naamgebruik die je bij de gemeente kunt laten registreren:
- aanschrijving alleen op eigen naam;
- aanschrijving op eigen naam, gevolgd door de naam van de partner;
- aanschrijving op de naam van de partner, gevolgd door de eigen naam;
- aanschrijving alleen op de naam van de partner.

Als beide partners dezelfde naam "van den Berg" hebben kun je dus inderdaad bijvoorbeeld "van den Berg - van den Berg" gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+plus en helaas houdt de overheid zelf zich er niet aan. Ik krijg regelmatig een aanschrijving met een streepje tussen de twee namen, waar dat streepje helemaal niet hoort. Klagen helpt echt niet. "Dat doet de computer" zegt men.

Andere antwoorden (2)

Je mag tegenwoordig zelf de naam kiezen, voor zowel de man als vrouw.
Opties daarbij zijn:
- naamPartner1
- naamPartner2
- naamPartner1 - naamPartner2
- naamPartner2 - naamPartner1

En dat geldt voor beide partners.
Dus het kan allemaal:
- van den Berg
- van den Berg - van den Berg
(omdat de namen hetzelfde zijn heb je wel minder opties :) )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat komt inderdaad voor.
Bijvoorbeeld beide partners heten De Vries, dan zijn ze als koppel De Vries - De Vries:
https://www.detelefoongids.nl/vries-vries/8-1/?forceSearchType=false&entityType=PEOPLE&what=vries-vries&locationType=COUNTRY

Alleen klinkt dan bij latere familieruzies een verwijt dat iemand "van de kouwe kant" is dan vanzelfsprekend geheel wederkerig.