Wie wordt eigenaar van het product na een verwisseling?

Wij hebben helaas meegemaakt dat bij een Sauna één van onze badjassen buiten op het terrein is verwisseld, iemand heeft onze badjas meegenomen en er één laten hangen.

We hebben deze badjas ingeleverd bij de receptie en omgeruild voor een leen badjas, met de hoop dat de andere persoon zichzelf ook zou melden.

Dit bleek echter niet het geval en we hebben de leenbadjas ook weer ingeleverd. De badjas hebben we daar nog gelaten, omdat de persoon zich wellicht nog zou melden.

Nu inmiddels 2 maanden verder heeft deze persoon zich nooit gemeld, maar wij hebben nu ook geen badjas meer. We hebben al contact opgenomen met de sauna, maar die zeggen niet aansprakelijk te zijn voor de diefstal, maar ze willen de badjas die wij "gevonden" hebben ook niet naar ons opsturen, omdat deze niet van "ons" is.

Ik ben echter van mening dat je dit kunt beschouwen als een ruil van goederen (met tegenzin) en bij het ruilen zijn wij dan niet de eigenaar geworden?

Toegevoegd na 47 minuten:
Het betrof een bubbelbad buiten met eigen kapstok en zonder andere faciliteiten direct in de buurt. Toen wij vertrokken zaten er nog 2 mensen in het bad, maar die gaven aan dat het niet hun badjas was en die van hun er nog hing. Naakt over het terrein lopen is verboden, dus die persoon kan ook niet zijn weg gelopen zonder badjas.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

U kunt niet weten of de jas die er nog hing van degene was die uw jas heeft meegenomen. U vermoedt het alleen maar. De badjas die er nog hing was in ieder geval niet van u.
Vindt u een voorwerp in een woning, gebouw of een vervoermiddel, dan doet u mededeling van de vondst bij de bewoner of gebruiker van de woning, het gebouw of het vervoermiddel.
Als vinder kunt u eigenaar worden van het gevonden voorwerp. U moet dan aangifte hebben gedaan bij de gemeente. Heeft u het gevonden goed zelf in bewaring en wordt de eigenaar niet binnen een jaar bekend, dan vervallen de eigendomsrechten en kunt u eigenaar worden. Als u geen aangifte heeft gedaan, kunt u nooit eigenaar worden van het gevonden goed.

Ruilen van goederen met tegenzin is in uw geval niet van toepassing. U kunt niet een voorwerp ruilen dat niet van u is. Het kan voorkomen bij een aankoop dat men een artikel terug wilt brengen. Bij veel winkels kan dat maar niet overal. Soms kan men alleen ruilen of men krijgt een tegoedbon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het betrof een bubbelbad buiten met eigen kapstok en zonder andere faciliteiten direct in de buurt. Toen wij vertrokken zaten er nog 2 mensen in het bad, maar die gaven aan dat het niet hun badjas was en die van hun er nog hing. Naakt over het terrein lopen is verboden, dus die persoon kan ook niet zijn weg gelopen zonder badjas. Dit lijkt mij toch genoeg om aan te nemen dat het wel de badjas is van de persoon die onze badjas heeft meegenomen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@sjors86, Hangt die van mij er niet meer? nou dan neem ik wel een ander, niemand waarschuwt. Gewoon wegwezen.
In theorie kan het zo zijn dat A de verkeerde jas meeneemt, B ziet zijn jas niet en zoekt er eentje uit die van C is. C neemt ook maar een andere jas mee. Dan komt u en uw jas is weg. Maar wie van de drie heeft hem? Dat hoeft niet degene te zijn die uw jas heeft.