Kan een biologische vader aanspraak maken op een kind als de moeder getrouwd is en haar echtgenoot het kind accepteerd?

Het gaat hier dus om een situatie waarin de vrouw getrouwd is, een slippertje heeft gehad en zwanger wordt van een ander. De echtgenoot weet dat het zijn biologisch kind niet is, maar wilt het kind wel als een van het zijn accepteren en opvoeden. De biologische vader wil echter aanspraak maken op dit kind en het zelf opvoeden.
In hoeverre heeft de biologische vader hier recht op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
ronron1212
10 jaar geleden
De vader is de vader dus hij wil zijn kind zien.
Antoni
10 jaar geleden
Goeie vraag! Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden/het juiste antwoord.
Rieneke1
10 jaar geleden
Volgens de wet is de echtgenoot de officiele vader.
Ben ook benieuwd of dit aan te vechten valt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft de biologische vader het kind erkend? Hiervan is namelijk alles afhankelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron: dat begrijp ik, maar het is het juridisch aspect waar ik meer informatie over wens. Wat kan en mag in deze situatie? Beerenburgertje: Is het mogelijk is voor de biologische vader om het kind te erkennen als de echtgenoot al volgens de wet de officiële vader is? Wat zijn precies de gevolgen als de biologische vader het kind erkend? Antoni en Rieneke, bedankt voor jullie reacties
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het is andersom. Als de biologische vader het kind heeft erkend, kan de echtgenoot het kind nooit de officiële (wettelijke) vader zijn. De vraag is of de biologische vader ooit die kans heeft gekregen. Kan juridisch nog interessant worden. Helaas is dat niet mijn vakgebied dus kan ik je daar niet verder mee helpen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Heb je hier iets aan?
http://www.vzb.nl/blogberichten/niet-altijd-omgang-tussen-biologische-vader-en-kind.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de biologische vader krijgt geen kans het kind te erkennen, als de moeder getrouwd is, is het kind automatisch erkend door de partner van de moeder
ronron1212
10 jaar geleden
pokemon de vader hoeft helemaal niets meteen hij kan zoals in dit geval twijfelen of het kind van hem is en een onderzoek laten doen
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hier nog een artikel waar je mogelijk iets aan hebt.
Zeer interesante vraag + http://www.ouders.nl/artikelen/omgangsrecht-en-omgangsregelingen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort: interessante site, maar was even zoeken naar relevante informatie.
Gevonden bij http://www.ouders.nl/artikelen/vier-manieren-om-vader-te-worden Ik blijf erbij, dat als de moeder getrouwd is op het moment van geboorte, de partner automatisch vader wordt. Tenzij de biologische vader daar voor de geboorte al bezwaar tegen gemaakt heeft, en de moeder daarmee instemt.
ronron1212
10 jaar geleden
pokemon de echtgenoot kan het kind niet erkennen als hij denkt of weet dat het zijn kind niet is.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Is dat zo Ronron? Ook niet als de biologische vader het kind nooit heeft erkend. Ik had altijd gedacht dat het wettelijk wel kon.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Deze site zegt dat de niet biologische vader een kind wel kan erkennen.
http://www.papaworden.nl/papa-regelt/erkennen-baby
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik denk overigens dat de biologische vader weinig kans maakt. Of de gezinssituatie van de moeder moet wel heel erg waardeloos zijn. Het kind komt nu in een gezin. Ik weet niet hoe de situatie bij de biologische vader is. Maar ik verwacht dat een rechter het kind niet zo maar bij de moeder zal weghalen.
ronron1212
10 jaar geleden
De echtgenoten is niets verplicht zeker als hij weet dat het kind niet van hem is. Door een echtscheiding is hij dan ook verplicht alementatie te betalen. Hij kan dus kiezen erkennen of niet.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Oh op die manier. Hij kan het dus wel erkennen, maar word niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit was een heel interessante discussie en ook de gegeven artikels waren interessant om te lezen. Iedereen bedankt voor jullie reacties. Als ik alle informatie bij elkaar neem kom ik tot een conclusie dat als de wettelijke vader (de echtgenoot van de moeder) het kind niet officieel ontkent, de biologische vader het niet kan erkennen, want 'het is niet mogelijk een akte tot erkenning van een ongeboren vrucht op te stellen, terwijl de moeder nog getrouwd is met een andere man', waardoor de biologische vader dus geen aanspraak kan maken op het kind. Voor zover ik heb gezien in de links die jullie gegeven hebben en jullie reacties en antwoorden is er geen regel die de wettelijke vader verbied om het kind van de moeder in zijn gezin te accepteren, ook als hij weet dat hij de biologische vader niet is. En aangezien de erkenning binnen een huwelijk automatisch verloopt, is het zonder officiële ontkenning niet mogelijk voor de biologische vader om het kind als het zijne te erkennen, want een kind kan niet meer dan twee ouders hebben. De uitkomst hangt in de eerste plaats van de wettelijke vader af (of hij zijn vaderschap ontkent of niet) en van de moeder (die haar toestemming moet geven om de biologische vader het kind te laten erkennen of die de procedure van het ontkennen van vaderschap mag starten). De biologische vader kan, voor zover ik heb begrepen, wettelijk gezien niets ondernemen tegen een erkenning van de wettelijke vader, aangezien dit automatisch geregeld is. En die ontkenning, heb ik in een andere bron gelezen, kan ook alleen door de wettelijke vader, de moeder of het kind gebeuren, De biologische vader kan die procedure niet starten. Dus de wettelijke vader mag het wettelijke vaderschap ontkennen als het zijn biologisch kind niet is, maar ik kan nergens terugvinden dat hij dat verplicht zou zijn en als zijn vaderschap niet officieel ontkent wordt, dan blijft de automatische erkenning via het huwelijk in werking. De biologische vader kan wel om een omgangsregeling vragen. Dit is de conclusie die ik trek dankzij jullie input, dus nogmaals bedankt voor alle antwoorden, reacties en artikels. Ik wilde deze conclusie even uitschrijven voor degene die ook geïnteresseerd waren in het antwoord op deze vraag.

Het beste antwoord

Bij een kind wat binnen het huwelijk wordt geboren, geldt de echtgenoot als de wettelijke vader.
Erkennen door de biologische vader is alleen mogelijk als de echtgenoot officieel ontkent de vader te zijn.
ook mag de biologische vader niet getrouwd zijn met een ander.
Ook moet de vrouw met de erkenning instemmen.
En met de erkenning alleen ben je er nog niet: ouderlijk gezag moet apart geregeld worden.
En zou je ouderlijk gezag krijgen, dan is het nog weer een stap verder om voor elkaar te krijgen dat je het kind alleen op mag voeden.
Gezien het kind in een gezinssituatie terecht komt, lijkt de kans hierop bijzonder klein.

Heb geen specifieke bron voor je, omdat ik dit uit diverse bronnen bijeen gesprokkeld heb.
Ga voor meer advies naar het juridisch loket.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
In de reacties waren ook erg interessante punten aangehaald en interessante links gegeven. Ik heb er ook mijn conclusie geformuleerd, die ik mede dankzij jouw antwoord heb kunnen formuleren.