Wie is er verantwoordelijk als een verplaatste fiets gestolen word?

Naast mijn huis zit een steegje. Als ik op de fiets weg wil, moet ik hierlangs om bij de weg te kunnen komen. 3 Buren moeten ook gebruik maken hiervan. De buren zetten hun fiets soms in het steegje neer. Normaal geen probleem, maar af en toe kan ik er gewoon niet langs en zet ik hun fiets ergens anders neer. Ik weet vaak niet van wie die fiets is, het kan ook van bezoek zijn. Ik sta dan vaak op tijd en heb geen tijd om eerst 3 buren bij langs te gaan om te vragen van wie hij is en of ze hem weg kunnen zetten.
Gisteren stond er een fiets die niet op slot stond. Nu vraag ik mij af, als ik die fiets ergens anders neerzet en vervolgens word hij gestolen, ben ik dan verantwoordelijk aangezien ik hem verplaatst heb, of de eigenaar, omdat hij hem op slot had moeten zetten en had moeten bedenken dat je daar niet zomaar je fiets neer kunt zetten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een fiets NIET op slot zet, maak je ook op NIETS aanspraak, dan wordt die gewoon meegenomen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kun je niet gewoon met z'n allen afspreken dat je een bordje op hangt "Hier geen fietsen plaatsen"?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eenmalig bij de buren aangeven dat je de fietsen eventueel verplaatst als ze je in de weg staan, zou misschien wel zijn aan te raden, om toekomstige misverstanden uit de weg te ruimen. De buren dienen jou zonder hinder een doorgang te bieden door de steeg; nu geef je al aan dat het vaker voorkomt dat er fietsen worden geplaatst.
Wat betreft het al dan niet gestolen worden: uiteraard geeft het geen geldige reden om een fiets te jatten die niet op slot staat, maar het op slot zetten van een fiets behoort tot de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Verplaats je de fiets trouwens naar je eigen (afgesloten) grond, bijv. je tuin? Mogelijk kan je dan als zaakwaarnemer wèl verantwoordelijk worden gehouden wanneer de fiets wordt gestolen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik verplaats hem juist naar de stoep voor het huis. Daar zal hij dus sneller gestoen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je echt nodig eens met je buren gewoon rond de tafel moet gaan zitten om een soort gezamenlijke parkeerplaats voor jullie fietsen af te spreken. Ik zou echt niet willen dat iemand anders zomaar aan mijn fiets zit, en deze zelfs verplaatst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich heeft iedereen een plek om zijn fiets neer te zetten. Ik heb zelf een tuin, twee andere buren hebben een schuurtje. Alleen hebben ze die zo vol staan dat het er niet meer bij past en andere buurman heeft een tuin. Die laatste heb ik er vaker netjes op aangesproken dat hij zijn spullen daar niet zo neer kan zetten.

Het beste antwoord

Het is altijd de verantwoordelijkheid van de eigenaar, als hij/zijn zijn/haar fiets ergens neerzet, om de fiets af te sluiten. Als iemand de fiets verplaatst en deze wordt vervolgens gestolen, dan nog blijft de verantwoordelijkheid bij de eigenaar.
jc54
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er geld ook nog artikel 5 zie bron. Misschien er nog discussie over het steegje een weg is, maar het is een doorgang en het wordt gebruikt als een "overpad" en op grond recht van overpad mag deze niet geblokkeerd worden.
Kortom als je een fiets verwijderd, zodat je er door kunt, dan sta je volledig in je recht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je de bron ook voor me?