Mag een werkgever je verplichten toiletten schoon te maken als je vakkenvuller bent?

Omdat ik 4 minuten te laat op het werk was. Ook gaf ik aan dat ik last van me rug had maar daar luisterden ze niet naar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5K

Het beste antwoord

Het hangt ervanaf hoe ruim de functieomschrijving is. Als daarin iets staat als "en alle overige voorkomende werkzaamheden" kan het eronder vallen. Zo kan van een verkoper ook gevraagd worden de winkel te dweilen, te stofzuigen en de rommel op te ruimen die klanten hebben gemaakt op het parkeerterrein. Daar worden niet allemaal afzonderlijke mensen voor aangenomen.
Last van je rug? Als deze klacht ernstig was, had je niet moeten gaan werken.
Computoon
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
+ ligt inderdaad aan de functieomschrijving. Daarnaast moet een medische klacht dat neerkomt op het niet kunnen vervullen van alle taken neergelegd worden bij een (bedrijfs)arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van mij ook een plus, wel vakken kunnen vullen en geen toilet schoon kunnen maken? Dat is werkweigering, dat kan je je baantje kosten. Tenzij er in je contract staat dat je alleen vakken hoeft te vullen, wat geen werkgever erin zet.

Andere antwoorden (1)

Nee. In het kader van 'goed werkgeverschap' moet je baas je voorzien van 'passende arbeid'. Daar valt het schoonmaken van de plee niet onder.
escape