Moeten de ABC-eilanden (voorheen de Nederlandse Antillen) aan dezelfde wetten voldoen als de EU?

De ABC-eilanden (Aruba, Bonaire en Curaçao dus, voorheen de Nederlandse Antillen genoemd), hebben een bijzondere band met Nederland en de Europese Unie. Daarom vroeg ik me af: zouden zij aan dezelfde wetten moeten voldoen als de EU-landen? (bijv. mensenrechten, dierenwelzijn, financieel etc).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Antoni
7 jaar geleden
Dat lijkt mij niet. Er zijn sowieso al andere (versies van) Nederlandse wetten speciaal gericht op deze eilanden.
erotisi
7 jaar geleden
Bonaire is een bijzonder Nederlandse gemeente itt Aruba en Curacao, dus voor Bonaire ligt de zaak al iets anders als voor de andere twee
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi
Aha, dat wist ik niet!

Antwoorden (1)

Op het gebied van de mensenrechten en burgerschap gelden voor hen dezelfde rechten. " De elementen met betrekking tot individuen die alle burgers van de Europese Unie betreffen (met name het burgerschap van de Europese Unie en de mensenrechten) zijn echter ook van toepassing op de onderdanen van de LGO die de volledige nationaliteit van een van de lidstaten bezitten."

Het afgeleide recht van de Gemeenschap is derhalve niet rechtstreeks op de LGO van toepassing en de Raad van de Europese Unie moet specifiek de regels vaststellen die voor de LGO gelden.

LGO staat voor de landen en gebieden overzee (LGO). Dat zijn landen of gebiedsdelen die een speciale relatie met een van de lidstaten van de Europese Gemeenschap onderhouden. Aruba, Curaçao, Sint Maarten (zelfstandige landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden) en Caribisch Nederland (de bijzondere gemeenten zoals bonaire) behoren daar ook toe.

Er bestaan plannen om van sommige eilanden, met name de eilanden van Caribisch Nederland, de LGO-status te wijzigen in een UPR-status. De officiële munteenheid (vanaf 1 januari 2011 de Amerikaanse dollar) van deze eilanden zal dan hoogstwaarschijnlijk ingewisseld moeten worden voor de euro.

Een ultraperifeer gebied (UPG) of ultraperifere regio (UPR) is een gebiedsdeel van een lidstaat van de Europese Unie waar de EU-wetgeving geldt maar waar het mogelijk is om vanwege de grote afstand tussen deze gebieden en het metropolitane Europa, uitzonderingen te maken in de geldigheid van de wetgeving.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Landen_en_gebieden_overzee
erotisi