waarom is de wet Major voor dokwerkers er ooit gekomen?

Bij ons in België is er de wet Major voor dokwerkers. Je kan daarom enkel dokwerker worden van vader op zoon, of schoonzoon.
Dokwerkers hebben heel veel voordelen.
Dokwerkers verdienen bijvoorbeeld veel meer geld dan havenarbeiders, al doen beiden hetzelfde werk.
Het verdelen van het werk gebeurt in "het kot" waar er gevraagd wordt wie een schip wil lossen. Je moet dan je hand opsteken. Als je niet moet werken kan je naar huis, maar je moet op de middag terug komen en dan wordt de vraag opnieuw gesteld voor nieuwe schepen.
Maar ook als je niet moet werken, krijg je gewoon je loon. Er zijn er dan ook die een job "in het zwart" naast hun job als dokwerker kunnen doen op dagen waarop ze niet werken.
Hoe komt het dat dokwerkers zoveel voordelen hebben gekregen destijds (voordelen die de EU nu wil afnemen)?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Het is duidelijk dat de situatie niet kan blijven zoals die nu is. Er zal iets moeten komen tussen volledige afschaffen van de rechten van de dokwerker en de huidige situatie met dichtgetimmerde rechten voor de dokwerkers.

In het begin van de 20ste eeuw plukten havenbazen elke dag werkmannen van straat om te werken in de haven. Dokwerkers leefden in armoedige omstandigheden. Naar willekeur van de havenbaas kregen ze werk of ontslag.

Alle verworvenheden die de dokwerkers vandaag hebben, zijn afgedwongen door jarenlange sociale strijd. Er kwamen opleidingen en voorwaarden om havenarbeider te worden. De veiligheid van het werk werd verbeterd. De dokwerkers verenigden zich in een contingent. Collectief optreden tegenover werkgevers werd hierdoor mogelijk.
Dokwerkers dwongen goede loon- en arbeidsvoorwaarden en bestaanszekerheid af voor de dagen dat er geen werk was. Een werkgever kreeg niet langer de vrijheid om iemand van straat te plukken of zelf een pool van havenarbeiders op te richten. Dat is in 1972 vastgelegd door de wet-Major.

Aan deze zekerheden wordt getornd. De Europese commissie wil de vrijheid van de werkgevers terug herstellen. Ze vindt dat er meerdere concurrerende aanwervingskantoren in de haven actief moeten kunnen bestaan die havenarbeiders aanleveren. Werkgevers moeten hun eigen contingenten kunnen aanleggen of naar bestaande arbeidsbureaus kunnen stappen voor het rekruteren van havenarbeiders.

Voor de dokwerkers geldt: Eén contingent en één centraal aanwervingskantoor maakt het veel gemakkelijker afdwingbaar dat dezelfde lonen, dezelfde voorwaarden en het statuut gegarandeerd is voor al wie havenarbeid verricht. Voor de vakbonden is het eenvoudiger om controle uit te oefenen op de naleving van de regels, opleiding en de samenstelling van het contingent.

Maar als het aan de Europese commissie ligt komt er concurrentie en krijgen de vakbonden minder macht. Havenpatroons kunnen hun eigen voorwaarden opleggen met concurrentie tussen verschillende contingenten.

In de bron kunt u nog meer lezen. De informatie komt van de (linkse) PvdA die in de bres springt voor de verworven sociale rechten van de dokwerkers. Volledige liberalisering zou een lagere kostprijs en een betere concurrentiepositie opleveren. Sociale verworvenheden zouden ten koste gaan van werkgelegenheid. Maar waar blijven de rechten van de werkgever. Betekent afschaffing van de wet Major willekeur, onderbetaling, tijdelijke contracten. Zoals het een eeuw geleden was.
fisbel
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
het is heel goed te begrijpen dat vakbonden tegen willekeur en werkonzekerheid zijn. aan de andere kant zijn er natuurlijk ook economische wetmatigheden, zoals de "concurrentiepositie". Ik wil hier niet in discussie treden maar die twee zaken worden altijd tegenover elkaar geplaatst, terwijl het volgens mij perfect een én/én verhaal kan zijn. Soit.
Ik vind het zo jammer dat de werknemerswereld in verschillende sectoren is opgedeeld. Nu komt elke sector voor zichzelf op. Dus sterke sectoren hebben meer rechten dan zwakke sectoren. Vergelijk maar eens de rechten van mensen die aan het spoor werken ten opzicht van iemand die sociaal assistent is bij een welzijnsorganisatie. Als het spoor staakt heeft dit immers véél meer gevolgen dan als een sociaal assistent staakt.
Het zou beter zijn mocht er terug meer solidariteit komen tussen de werknemers. Dat het spoor bv. staakt omdat de opvoeders te weinig loon krijgen (ik zeg nu maar iets... ik ken het loon van opvoeders niet maar heb al gehoord dat ze veel uren moeten kloppen met weinig "toeslagen" zoals er wel gebeurt in sterkere sectoren waar men in shiften werkt).
Soit, een goedbedoelde wet in de tijd, die wet Major. Het is zoals U zegt : er moet iets tussen de huidige toestand komen, maar zonder persee alle rechten af te schaffen. Zoals overheden soms plegen te doen.... wit of zwart terwijl er veel tussenoplossingen zijn.