Mag ik vliegen (naar Griekenland) met een verlopen paspoort, maar een geldig ID kaart? (mijn vliegticket staat geboekt via mijn paspoort)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan niet vliegen naar griekenland
Met een verlopen paspoort
ronron1212
9 jaar geleden
Je reispapieren moeten kloppen met je paspoort. Daar heb je mee geboekt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zit er een verschil in dan? Je hoeft toch alleen je eerste volledige voornaam en achternaam, en geboortedatum in te vullen? Die zijn zowel op je paspoort als op je ID exact hetzelfde. Ik denk niet dat je problemen krijgt hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies en je kunt ook de reis veel eerder boeken en later je paspoort verlengen, dus dat het toen nog niet verlopen was.

Antwoorden (2)

ja, volgens deze site kun je binnen Europa gewoon vliegen met je identiteitskaart. Ik zou als ik jou was wel even checken hoe dat zit met paspoortnummer, wat je waarschijnlijk hebt aangegeven bij ticketkoop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Ik ben er achter gekomen dat ik nog geen paspoort/id nummers heb ingevuld bij aankoop van het ticket. De keuze voor paspoort/id kan je bij het inchecken invullen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het nummer van je ID op je ticket niet overeenkomt met een geldig reisdocument dan mag je niet vliegen met dat ticket.
Nee, dat mag niet.

Je ticket moet overeenkomen met alle gegevens van je geldige ID/paspoort. Niet alleen je naam en geboortedatum maar ook het nummer van het legitimatiebewijs. Daarnaast moet je legitimatiebewijs op het moment van vliegen (en de terugreis) nog geldig zijn.

Dus je melden op de luchthaven met een verlopen paspoort of een andere ID dan op je ticket staat kan er voor zorgen dat je niet mee mag.

Neem contact op met je vliegmaatschappij, de regels per maatschappij verschillen nogal. Bij de ene maatschappij kun je kosteloos het nummer op je ticket laten aanpassen, bij een ander moet je je verlopen paspoort meenemen samen met je geldige ID, bij weer een ander moet je een heel nieuw ticket aanschaffen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je bij de boeking geen nummer van een ID hebt opgegeven dan hoef je je ook geen zorgen te maken. Met een geldige Europese ID-kaart kun je vliegen naar Griekenland. Alle landen waar je heen mag met je kaart staan op de achterkant van je kaart.