Mag de orthodontist ( ook al ben je 16 ) je verplichten om je ouders te laten tekenen om je beugel te verwijderen?

ik ben bijna 17 en heb al 2,5 jaar een beugel.
ik wil mijn beugel er voortijdig uit laten halen en de orthodontist heeft mij toestemming gegeven. Hij gaf mij een brief mee die mijn ouders moeten tekenen ( wat zij niet willen doen). Maar van de wet mag ik dit vanaf mijn zestiende zelf bepalen. Heeft iemand een idee wat ik het beste kan doen?
alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
Grote kans dat je tanden dan weer scheef gaan staan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me dat de orthodontist er meer verstand van heeft als de ouders.
Utrecht
9 jaar geleden
Volgens welke wet mag je dit zelf bepalen?
Je ouders hebben grof geld betaald om jouw gebit te laten rechttrekken. Als je nu door puberale eigenwijzigheid voortijdig van je beugel af wilt, is mogelijk alles voor niets geweest.
Even vol houden dan heb je er een leven lang profijt van (al realiseer je je dit waarschijnlijk niet, want je bent al 16....).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie betaalt de beugel ?? Juist/. En die beslist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk eerder dat de orthodontist je ouders om toestemming vraagt omdat zij betalen,als je ouders hiervoor tekenen dan heeft de orthodontist een goedkeuringsbewijs in handen mocht het nodig zijn. Stel dat hij dit zonder toestemming van je ouders doet en je ouders zijn het er niet mee eens,dan zou het best kunnen dat je ouders de orthodontist financieel aansprakelijk stellen.
tinus1969
9 jaar geleden
@Utrecht; de Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomst (WGBO) is heel helder: vanaf 16 jaar mag de patiënt zelf beslissen over medische handelingen -daar valt mondzorg vziw ook onder.
Vraagsteller kan vziw zelfs eisen dat ouders niet op de hoogte worden gesteld van de behandeling.
Het lastige is, dat de ouders natuurlijk wel de gespecificeerde rekening zien.

Antwoorden (2)

Dit is niet echt een juridische kwestie, het is meer iets tussen jou en je ouders. Voor de wet mag je inderdaad vanaf je 16e beslissen over medische behandelingen. Nu is een beugel in de eerste plaats nauwelijks een medische behandeling meer (zeker tegenwoordig) en neem ik aan dat jouw ouders betalen voor je beugelbehandeling, zowel via de premie als direct. Het is dan niet onredelijk dat zij graag zouden zien dat jij nog even doorzet zodat die behandeling ook mooi afgerond wordt. En dat is iets waar jij met je ouders uit zult moeten komen. Bedenk ook dat vaak na je 18e er helemaal niets meer vergoed wordt door de verzekeraar, of alleen in de hogere aanvullende pakketten. Dus als jij besluit om nu te stoppen en je zou na een paar jaar toch spijt krijgen en de behandeling af willen maken, betaal je niet alleen dubbel voor het plaatsen en eruit halen van de beugel (en dat is vaak het duurste) maar ben je ook veel meer kwijt aan de maandelijkse kosten. Je ouders willen je dat besparen- ook dat is weer heel begrijpelijk.

Nu weten wij natuurlijk niet wat er precies speelt. Ik weet niet wat de reden is dat jij graag je beugel eerder wilt laten verwijderen en je ouders dat niet willen, en ook niet hoe jouw gebit er nu uitziet en wat de gevolgen precies (kunnen) zijn van het niet afmaken van de behandeling. Als je bijvoorbeeld - ik zeg maar wat - een stage wilt doen in het buitenland waardoor je behandeling maanden stil zou staan en je gebit staat nu mooi maar er is alleen nog wat minimale afwerking gepland: och, dan snap ik het wel. Maar dan moet je er toch ook uit kunnen komen met je ouders, lijkt me. Ga anders een gesprek aan met je ouders en de orthodontist erbij. Die kan dan precies het hoe en wat uitleggen. Vraag - als je echt niet uitkomt - een andere volwassene erbij die jij én je ouders vertrouwen en die in staat is om te bemiddelen.

En ja: strikt juridisch gezien heb je misschien wel gelijk. Maar wat had je willen doen dan? Een advocaat zoeken en een rechtzaak aanspannen tegen de orthodontist? Of je ouders? En dan de rechter vragen om de orthodontist te verplichten de beugel te verwijderen? Zou zoiets financieel al mogelijk zijn voor je, dan heb je een ruzie met je ouders waarvan jullie relatie misschien wel nooit herstelt, en tegen de tijd dat de zaak voorkomt, is jouw behandeling al afgelopen en je beugel al – op de geplande tijd – verwijderd. Zoiets moet je niet willen joh; praat gewoon met je ouders, uiteindelijk moet je het eens kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is wel degelijk een juridische kwestie: volgens art 7:447 BW is de minderjarige van 16 of ouder weliswaar handelingsbekwaam maar ook zijn de ouders nog steeds medeaansprakelijk voor de kosten.

En er is art 7:450 lid 3BW waarin, als de hulpverlener twijfelt of de patient tot een redelijk oordeel in staat is, hij verplicht is ouders of voogd te raadplegen.

Deze orthodontist speelt gewoon op zeker zodat hij niet in de problemen kan komen.