Moeder heeft 3 kind. 1 kind is overleden, laat 4 kind na. Oma schenkt kindsdeel aan 4 kleinkind Rest bedrag bij overlijd oma door 2 of weer 3 kind?

Moeder heeft 3 kinderen. 1 kind is overleden, maar laat 4 kinderen na. Deze kinderen hebben recht op plaatsvervangend erfrecht. Oma zou het kindsdeel van overleden kind al aan kleinkinderen willen schenken. Betekent dit, dat na overlijden oma het resterende bedrag door de overige 2 kinderen wordt verdeeld, of wordt dit bedrag wederom over 3 kinderen verdeeld?'

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
11 jaar geleden
Je vraag is onduidelijk zijn het nu drie of 4 kinderen. Normaal is dat elk kind een kindsdeel erft. Als een van de erven reeds is overleden en ook kinderen achterlaat krijgt elk van die kinderen een kindsdeel van het kindsdeel van het overleden kind (kind van de overleden moeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3 kinderen
4 kleinkinderen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor uw reactie. Wettelijk is het zo geregeld, dat de 4 kleinkinderen na overlijden als plaatsvervangend erfrecht hun deel van hun overleden moeder krijgt. Maar dat is na overlijden oma. Kleinkind heeft geen vertrouwen in goede afwikkeling van zoon die oma,s zaken behartigd. Nu is het idee om het kinds deel van overleden kind, alvast te schenken aan de kleinkinderen. Betekent dat het overgebleven erfenis bedrag straks na overlijden oma weer door haar eigen 3 kinderen wordt verdeeld of door 2 kinderen. Overleden kind heeft immers haar deel via haar kinderen gehad.
ronron1212
11 jaar geleden
Eenmaal gehad is gehad je kan nooit twee keer de zelfde erfenis erven.

Antwoorden (2)

Ik ga er even van uit dat het 3 kinderen waarvan een overleden kind met 4 kinderen gaat (3 kinderen, 4 ervende kleinkinderen van overleden kind). Het kindsdeel is dan 1/3 van de erfenis, gedeeld door 4 kleinkinderen = 1/12 per kleinkind (de kinderen van het overleden kind). Dan zou bij overlijden van oma de resterende erfenis door tweeën gedeeld worden. Maar het is maar net hoe oma het regelt in haar testament. Op naar de notaris, zou ik zeggen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor uw reactie. Wettelijk is het zo geregeld, dat de 4 kleinkinderen na overlijden als plaatsvervangend erfrecht hun deel van hun overleden moeder krijgt. Maar dat is na overlijden oma. Kleinkind heeft geen vertrouwen in goede afwikkeling van zoon die oma,s zaken behartigd. Nu is het idee om het kinds deel van overleden kind, alvast te schenken aan de kleinkinderen. Betekent dat het overgebleven erfenis bedrag straks na overlijden oma weer door haar eigen 3 kinderen wordt verdeeld o f door 2 kinderen. Overleden kind heeft immers haar deel via haar kinderen gehad. Hoe is dit wettelijk geregeld in deze constructie. Notaris vindt oma bij goeie wettelijke regeling niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als oma echt genoeg geld heeft om gul te zijn naar de kleinkinderen, kan ze het beter meteen GOED regelen en laten beschrijven bij de notaris, om ruzie na haar dood te voorkomen.
Als oma voor haar overlijden al een deel aan de vier kleinkinderen wil schenken, staat het haar vrij om dat te doen binnen wat mag volgens het schenkrecht, maar daarmee is niet automatisch geregeld dat de erfenis straks door minder koppen gedeeld wordt. Om dat goed te regelen, zal ze toch echt naar de notaris moeten. Ze moet sowieso goed informeren wat dat belastingtechnisch betekent.
Als oma geen testament heeft krijgen haar 3 kinderen in gelijke delen hun portie, dus ook haar gestorven kind.
Het deel van het gestorven kind gaat dan naar de kinderen van de gestorvene.
Al oma dus dit bedrag bij leven over maakt als schenking aan de kinderen van de gestorvene (haar kleinkinderen) wordt dit buiten beschouwing gelaten van haar erfenis als ze gestoven is, immers het is een schenking.