Wat de toen bij chantage voor seks?

Een vriendin van mij (16) word gechanteerd door haar ex (19). Hi eist seks met haar te hebben en zal anders foto's (zonder medeweten van haar) verpreiden door de school. Natuurlijk mag dit absoluut maar dan ook absoluut niet gebeuren. Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verspreiding van kinderporno is zwaar strafbaar. Dat zou ik die vriend maar duidelijk maken. Geloof dat er 4 jaar voor staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6 jaar... wetsartikel 240b toch bedankt ;) ik hoop op een bruikbare oplossing want ze durft niet naar de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zal toch door de zure appel heen moeten bijten. als ze niets onderneemt komt er alleen maar meer materiaal waarmee ze te chanteren word, en kan die gast alleen nóg maar meer eisen gaan stellen waardoor het alleen maar NOG moeilijker voor dit meisje om het te laten stoppen. deze gast stopt niet uit zichzelf, daar is ie veel te egoistisch voor hij weet HEEL goed waar ie mee bezig is hoor, dus 1 duidelijk signaal naar hem en zijn power zakt een heel eind af. bij de politie kan je ook terecht voor info, dit kan jij doen, maar ook samen met dit meisje, dit is helemaal anoniem omdat ze over jou/jullie niets noteren zolang het geen melding of aangifte is. ze kunnen wél de gegevens van de persoon natrekken om te zien of ie nog meer op zijn kerfstok heeft. wil het meisje echt niets ondernemen kan je zelf melding doen van sexueel geweld aangifte kan jij niet doen, dus er wordt geen proces verbaal opgemaakt) hier een link met meer info
http://www.seksueelgeweld.nl/linkhulp/linkhulpDetails.php?linkhulp_id=19
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast eerder gegeven advies kan jij kontakt opnemen met school, vertrouwenspersoon. Kan de school met de knul een goed gesprek voeren. Kans is groot dat hij van school verwijderd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij op dezelfde school zit wel, maar weet niet of dit het geval is (foto's kan je op elke school verspreiden of ophangen)

Antwoorden (8)

Naar politie!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is strafbaar, aangifte doen bij de politie zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele simpele tip naar de politie gaan is dat zo moeilijk te bedenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is net zo een antwoord als: mijn computer is vastgelopen en dat iemand dan zegt: heb je al geprobeerd opnieuw op te starten? Ja natuurlijk is hier al aan gedacht. Ik kwam naar deze site voor wat andere bruikbare oplossingen omdat ze te bang is om naar de politie te gaan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sja, dat is toch de beste optie die ze heeft. Bedenk ook dat ie het voor hetzelfde geld ook met andere meiden flikt of gaat flikken. Stop die vent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Hippo ik snap natuurlijk ook dat dat een oplossing is. Ik hoop dat ik niet dom ben en ik had hier natuurlijk zel ook al meteen aan gedacht. Ik zich naar een antwoord als dat van eucalypje....
aangifte doen bij de politie!!!

-verspreiden van beeldmateriaal zonder toestemming is strafbaar
-inbreuk op iemands privacy is strafbaar
-chantage is strafbaar
-iemand dwingen tot bepaalde handelingen is strafbaar
-taster en smaad (verspreiden van prive zaken oa) is strafbaar
-als er aangetoont kan worden dat die jongen sexuele gemeenschap had met het meisje toen zij 15 was is hij ook nog een keer strafbaar
-sexueel geweld is strafbaar

ze hoeft niet bang te zijn voor die jongen. de politie kan in de computer zetten #melding op lokatie of zone#
mocht er iets voorvallen kan ze de politie bellen die deze melding ziet en sneller te plekke zijn dan ze in andere gevallen zijn omdat dit een hogere prioriteit heeft.

ingrijpen is ZEKER van belang, juist omdat dit ook EEN van de methodes van een loverboy is.
elke stap verder is weer een mogelijkheid om te chanteren zodat het probleem alleen maar groter zou kunnen worden!!

(zie link voor meer info, loverboys gaan op meerdere manieren te werk, dus pin je hier niet op vast!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens aan, dat is ten minste een antwoord waar je op kan doorwerken... Ik heb alleen 1 vraag: hoe zit dat met die computer? Dat begrijp ik niet helemaal. Het is absoluut geen mogelijkheid dat de foto's eerst worden verspreid en dat daarna pas de politie in actie komt. Kan dit worden voorkomen? En ook als die jongen foto's naar vriendn heeft verstuurd ter voorkoming van politie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voorkomen kan je het niet maar dit soort jongen zoeken over het algemeen iemand uit die niet weerbaar is.
dan kan je dreigen en doen denken ze. als je laat blijken dat dit niet het geval is heet het geen nut (klink erg, maar dan is er niets te halen)
nogmaals, foto's versrpijden kan iedereen altijd, maar als deze gast eerst op zijn vingert getik word zal deze behoeft een stuk minder zijn omdat hij zichzelf dan in zijn vingers zal snijden. (strafbaar feit pleegt)
daarom ook DIT dreigement melden!!! mocht hij toch zo dom zijn is er des te meer tegen hem te bewijzen. wat de computer betreft... bij elke binnenkomende melding van of over iemand die in de computer staat zal de dienstdoende agent dit nakijken (welke code, wat kunnen we verwachten) zo zijn ze dus op de hoogte van de situatie. dit wel even voor de zekerheid vermelden bij een belletje naar politie om er zeker van te zijn dat ze dat het een prioriteit heeft
Dwingen tot seks met minderjarigen, dan mag hij even brommen. En al die dingen die degenen boven mij noemen levert een leuke zaak op voor de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ItisILeClerc
13 jaar geleden
er zijn geen minderjarigen bij betrokken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens de wet is het verboden seks te hebben met minderjarigen. de leeftijd hier in dit geval gehanteerd wordt is 16 jaar. er is dus wel degelijk een minderjarige betrokken bij dit geval.
Waarom durft ze niet naar de politie? Is ze bang dat als ze dat doet, haar ex toch nog snel die foto's zal verspreiden?

Als het daarom gaat, is het belangrijk je te realiseren dat ze alleen iets te vrezen heeft als hij die foto's nog *niet* heeft verspreid. Zodra hij dat wel doet, veranderen de spelregels. Dan staat niets haar meer in de weg om alsnog aangifte te doen. Van chantage én het verspreiden van kinderporno. Compleet met bewijs, want het valt niet geheim te houden als je zulke foto's door een school verspreidt. En dan kan die ex voor een flinke tijd de gevangenis in.

Met andere woorden: in feite staat je vriendin sterker dan haar ex! Het risico van het verspreiden van die foto's is in feite namelijk groter voor de ex zelf dan voor haar. Dus draai het om: "Ga je gang, verspreid die foto's maar. Voor mij is dat alleen maar genant. Jij kan ervoor de gevangenis in. Go ahead, make my day."

Of die ex bluft, óf hij is te dom om het risico voor zichzelf te herkennen. Tijd dus om hem op niet te subtiele wijze op dat risico te wijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt dus eigenlijk stellen dat die ex niet méér zal doen dan alleen dreigen, want hij weet natuurlijk zelf ook dondersgoed wat voor hem de gevolgen kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk weet hij dat inderdaad best. Maar voor het geval dat hij dat niet weet, en vooral om te laten weten dat je doorhebt dat hij bluft, toch ook even laten weten dat jij het ook weet.
ItisILeClerc
13 jaar geleden
kinderporno?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderporno ja. Wat voor foto's denk je dat het zijn die die ex dreigt te verspreiden? En anders dan voor seks op zich is de grens voor kinderporno 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ
helemaal mee eens.... @ItsILeClerc Pornografie is het weergeven van menselijk seksueel gedrag met het doel om seksuele opwinding te creëren. Dit kan bijvoorbeeld zijn door mensen in opwindende houdingen op foto's of film (pornofilm) af te beelden, maar ook door getekende beelden, geschreven of gesproken tekst, of zelfs door geluiden. foto's vallen hier dus ook onder!!! nog wat info is te vinden op
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderporno
Ogenblikkelijk aangifte doen bij de politie wegens chantage en sexuele intimidatie. Dit mag niet. En aangezien zij minderjarig is en hij niet, zullen ze zeker in de zaak geïnteresseerd zijn. Goede kans dus dat de jongeman een lelijke pijp gaat roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als jurist adviseer ik je:|
1. aangifte doen bij politie
2. advocaat benaderen.
Deze een brief laten schrijven naar ex.
Inhoud: verbod op verspreiden foto's +:dwangsom voor elke keer dat je dat doet.Dan kijkt hij wel uit.
Verbod geldt voor elke publicatie. Ook via Internet.

Voor advocaat tegen lage prijs: ga naar Juridisch Loket.
Daar verwijzen ze je door naar advocaat. Die helpt je voor lage prijs. Ik neem aan dat je vriendin nauwelijks inkomen heeft.Kijk op website voor adressen Juridisch Loket.
Je kunt er zo binnenlopen.