Is het besluit kleine herstellingen limitatief?

De huurders onder ons zullen het kennen. Hét smoesje van de verhuurder om onder reparaties uit te komen. In de huurdersvoorwaarden staat het Koninklijke Besluit Kleine Herstelling. Daarin is een lijst van reparaties waarvoor de huurder zelf zorg dient te dragen. Nou vraag ik me af of alléén de genoemde reparaties (=limitatief) voor rekening van de huurder zijn of zijn er nog meer addertjes onder het gras.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

In artikel 1 van het besluit staat je antwoord:
De herstellingen aangewezen in de bijlage behorend bij dit besluit worden in ieder geval aangemerkt als kleine herstellingen als bedoeld in artikel 240 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

De woorden 'in ieder geval' impliceren dat buiten het besluit eveneens kleine herstellingen als bedoeld in art. 7:240 BW mogelijk zijn.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het besluit steunt op art 7:240 BW wat spreekt over een besluit waarbij een opsomming wordt gegeven van kleine herstellingen die moeten worden aangemerkt als kleine herstellingen als bedoelt in art 7:214 BW. Art 7:214 biedt dus ook buiten 7:240 nog een grondslag voor kleine herstellingen die niet in het besluit zijn opgesomd. Conclusie is dat het besluit niet limitatief is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de woningstichting waar ik het huis van huur,werken helemaal niet volgens de regels...ze komen alles repareren en het kost niets...ja..of ik moet opzettelijk de ruit van de voordeur ingooien...maar doorgaans wordt alles kosteloos hersteld..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even puur op basis van ervaring als huurder kan ik vertellen dat de corporatie waar ik van huur voor dingen die niet op dat lijstje staan wel gewoon langskomen.

Een ander verhaal is wel dat ze proberen alles af te schuiven en niet altijd goed werk afleveren, meestal is dat op te lossen door nog eens goed met ze te praten, dan doen ze het met frisse tegenzin alsnog.