Kun je juridisch vervolgd worden door het uploaden van copyright materiaal op youtube?

Ik kreeg vandaag een bericht dat iemand juridische stappen wil ondernemen tegen een video die ik ooit op youtube uploadde (zonder kwade bedoelingen) vanwege auteursrechten. Ik vraag me af, is dit wel mogelijk? Ik zit geheel anoniem op YT en regelmatig vanaf verschillende locaties. Ze moeten dan het IP traceren waarmee de video geupload is. Mag en kan dit uberhaupt wel ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal moet u toestemming vragen aan de uitgever of op zijn minst de bron vermelden. Bronnen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht
Antoni
11 jaar geleden
Kijk maar uit, dat het geen oplichting of iets dergelijks is! Ik vind het namelijk raar dat de "eiser" zo ver is gegaan om achter jouw gegevens te komen. Misschien heeft hij andere bedoelingen!

Antwoorden (3)

Dat kan.
Door via een account een filmpje te uploaden waar auteursrechten van anderen op van toepassing is, kunnen deze auteurs aanspraak maken op het auteursrecht.

14.6 Op de Voorwaarden, alsmede op uw relatie met YouTube ingevolge die Voorwaarden, is Nederlands recht van toepassing.

Hierbij gaat het om het account waarbij het filmpje hoort dat de auteursrechten schend.

Het kan verder ook zijn dat het een foute claim is waardoor de ander zijn account kan worden opgeheven / juridische stappen kunnen worden ondernomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het van de zelfde mail die je tuis gebruikt dan is het mogelijk dat je 1 jaar kan zitten voor omwegen copyrigth en slechte bedoelingen maar als je het filmpje verwijdert dan
hebben ze geen bewijs!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze dat echt willen hebben ze zeker nog bewijs! Niets gaat 'zomaar' meteen weg van het internet zonder sporen achter te laten.
Het overtreden van de auteursrechten is en blijft een misdrijf.

Dus ja de opsporingsdiensten mogen alles uit de kast halen om iemand te vervolgen die de auteursrechten schend, dus ook het IP.adres achterhalen (overigens geeft Youtube dit op eerste verzoek).